Anmeldelse: Anyone But You

Løs fortolkning af William Shakespeare-komedie savner kemi og charme.

Ingen dramatiker kan prale med at være fortolket som William Shakespeare. Den legendariske brite har selvfølgeligt tiden på sin side, eftersom han døde i 1616, og alligevel ses nye versioner af mesterens værker gang på gang. Hvad end det er på de skrå brædder eller på det store lærred. Den amerikanske rom-com "Anyone But You" er endnu én af slagsen, denne gang af én af de mere lettilgængelige komedier fra Shakespeares hånd, "Stor ståhej for ingenting".

Bea (Sydney Sweeney) og Ben (Glen Powell) er det perfekte match. Efter en fantastisk første date og fortryllende romantisk nat sammen sker der en misforståelse, som gør, at de hede og lovende takter forsvinder som dug for solen. Efter et par års bitterhed tvinges de sammen igen. De skal nemlig til bryllup sammen i Australien, da Beas søster skal giftes med Bens bedste veninde. Bea og Ben beslutter sig for, at de må opføre sig ordentligt af hensyn til familie og venner. Som at lade som om, at de er et par.

Den logiske slutning på hvorfor i alverden Bea og Ben træffer det valg er selvfølgeligt, at det ikke er logisk og en perlerække af forvekslinger og optrin derfor er selvskrevet. To af tidens mest hotte skuespillernavne i Sydney Sweeney og Glen Powell og et forsøg på klassisk screwball-komik i en (meget) løs Shakespeare-fortolkning til en nyere generation, synes derfor på papiret som en ikke helt dum idé.

Det er dog vitterligt stor ståhej for ingenting, når instruktør Will Gluck prøver alt for hårdt på at være tidssvarende og samle trådene på alle led og kanter. Diversitetskvoten skrues op, influencers og rappere har roller i filmen, mens forcerede Shakespeare-citater dukker op i ny og næ i klodsede kapitelinddelinger. At det står i kontrast til den næsten upassende instagramificering i hyppige close ups af sixpacks, fyldige bryster og veltrænede røve er ikke uventet, men ikke desto mindre sigende for filmens adskillige og mindre heldige paradokser.

Nok er Sweeney og Powell gudesmukke og ikke mindst dygtige skuespillere. Dog er den helt afgørende kemien mellem de to stjerner totalt fraværende, der har markeret sig i henholdsvis "The White Lotus", "Reality", "Everybody Wants Some!!" og "Top Gun: Maverick" Leveringen af replikkerne er unaturligt stive og deres fjollede sammenstød er for kunstige til at være sjove. Det hjælper heller ikke, at omdrejningspunktet er en overvejende ikke-konflikt. Forsoningen mellem dem er dertil lige så forudsigelig som den er overfladisk. Vi forstår ikke eller har interesse i deres motiver, da vi aldrig lærer dem at kende. Idéen er tydeligvis at skabe et teatralsk og overspillet rum, som foregik komedien på en scene. Den er i stedet henlagt til en meget lidt australsk udgave af Australien. Den sære charterferiereklame-tendens i amerikanske film, som vi senest så i blandt andet "Ticket to Paradise" og "After Everything", fortsætter ufortrødent i "Anyone But You". Lige dét gør heller ikke noget godt for det overordnede indtryk, der er lige så fattig på dybfølt romantik, som på velskåret komik.

De gode hensigter i "Anyone But You" er til at få øje på. Foreningen af nutidig romantisk komik og William Shakespeare bliver dog lige frisk nok. Ikke mindst, da der simpelthen mangler kemi, tyngde og charme, selv med to af Hollywoods mest velegnede skuespillere til hovedrollerne i Sydney Sweeney og Glen Powell.

"Anyone But You" har dansk biografpremiere 25. december. Heriblandt i FORMAT Bio. Læs mere her.

Anyone But You