Anmeldelse: Kæledyrenes hemmelige liv 2

I sidste ende er her tale om harmløs morskab.

Ifølge kalenderen er vi officielt i gang med sommerferien for alle, der går i skole – store som små. Tid til at være længe oppe, tage på ferie og hvad end der intet har med skolen at gøre. Denne ferieperiode rammes nogle gange om året, og hver gang er der naturligvis også en ny film til børnene, som de så har masser af tid til at fornøje sig med. I denne omgang er det "Kæledyrenes hemmelige liv 2", der skal underholde de små. Hvilket nok skal lykkes.

Terrieren Max (Anders Matthesen) har i tiden siden den første film fundet sig til rette med sin ejers beslutning om at tage gadekrydset Duke (Amin Jensen) til sig, og de to hunde nyder sammen livet uden børn. Men da deres ejer bliver gift og får et barn, ændres Max' tilgang til børn. Kaninen Snefnug (Mick Øgendahl) har desuden besluttet sig for at blive superhelt, og hunden Daisy (Szhirley Rokahaim) vil befri den indespærrede cirkustiger Wu.

Hvis det lyder som lidt af en mundfuld, så er det fordi, at det er det. Der er endda endnu en plotlinje om Glitter (Mette Lindberg), der skal tage Max' yndlingslegetøj tilbage fra en hær af katte. For heller ej at forglemme, at Max og Duke også tager ud på en rejse, hvor de møder Gyldenkam (Kurt Ravn). Fortællingen er rodet, og enkelte elementer kunne være nok til en film i sig selv, men de presses her til at sameksistere med andre historietråde. Desværre på bekostning af dybde. "Kæledyrenes hemmelige liv 2" har et budskab, der desværre ikke får plads nok til at blive udforsket ordentligt.

Filmen ser sig i stedet tilfreds med bare at være 85 minutters underholdning for de små. Det slipper kæledyrene dog fint afsted med, til trods for en sløv start og en tynd handling. Ikke alle jokes virker, men her er meget guf til børnene, ligesom indslagene til tider også er sjove for dem af os, der er noget ældre. Der bydes på enkelte, kreative påfund, såsom en tegnet sekvens med Snefnug og Glitters forsøg på at infiltrere kattelejligheden.

Den danske oversættelse er ikke perfekt, men er dog langt hen ad vejen godt udført. De danske skuespillere gør desuden også et flot stykke arbejde, hvor især Anders Matthesen virker til at have det sjovt med materialet. Animationen er ydermere nydelig at se på.

Én ting kan dog siges med sikkerhed: Børnene skal nok elske "Kæledyrenes hemmelige liv 2". Her er masser af underholdning i vente for dem, og kæledyrene vil sikkert hitte hos de små. De er filmens målgruppe, og voksne må således justere forventningerne. I sidste ende er filmen dog harmløs morskab, der – til trods for at være en tynd og rodet omgang – stadig har lidt hjerte og lidt humor.

Kæledyrenes hemmelige liv 2