Anmeldelse: Landet af glas

"Landet af glas" er et skønt, fantasifuld og rørende moderne eventyr om venskab og om at holde fast i de vigtige ting i livet.

Det er skønt, at der tages nogle chancer en gang imellem i stedet for at køre rundt i de samme fortærskede genrer om og om igen. Tag den danske filmindustri. Udadtil er den mest kendt for den køkkenvask-realisme, som f.eks. Susanne Bier og Thomas Vinterberg har været frontfigurer for de seneste år, samt danske folkekomedier, der bliver spyttet ud på samlebånd. Eventyrfilmen "Landet af glas" forsøger på noget nyt.

Jas bor på et nedlagt gartneri med sin far. Faderen er næsten aldrig hjemme, så Jas må for det meste klare sig selv. En dag i den nærliggende skov møder vores unge hovedperson en ung pige og en ældre dame. De fortæller, at de er elvere og er på flugt fra onde mennesker, der vil have noget, som de to kvinder er i besiddelse af. Sammen med sin ven Isak må Jas beskytte de to væsner fra faren udenfor, der kommer tættere og tættere på.

Eksempler på dansk fantasy er bl.a. "Ørnens øje" og senest "Skammerens datter", som der kommer en efterfølger til næste år. Begge film er baseret på andre forlæg. "Landet af Glas" er en original historie – og dét er forfriskende. Filmen er instrueret af debutanterne Jeppe Vig Find og Marie Dalsgaard Rønn, som også har skrevet drejebogen. Begge er kendt fra DR Ramasjang, så de har et godt øje til, hvordan der skal tales til børn og unge i øjenhøjde – og det kan mærkes i filmen.

Albert Rudbeck Lindhardt, der havde en af hovedrollerne i "Der kommer en dag", giver et nuanceret og stærk præstation som Jas. Karakterens lyse og mørke sider mærkes i fraværet af en distanceret far og en afdød mor. "Voksne" skuespillere som Signe Egholm Olsen, Mads Rissom og Vigga Bro er til sammenligning en tand anonyme. Ikke at det gør det store, eftersom dette er børnenes fortælling. Filmen mister pusten hen imod slutningen, hvor moralen skæres for tykt ud, og konflikten løses lige nemt nok. Op dertil er der spænding på drengen, masser af humoristiske indslag og en snas eventyrlig uhygge.

"Landet af glas" er et skønt, fantasifuld og rørende moderne dansk eventyr om venskab og om at holde fast i de vigtige ting i livet. Den kan ikke afholde sig fra at falde i gryden med sødsuppe til sidst "Landet af glas" men på det tidspunkt er publikum fuldt investeret i de tre hovedkarakterer og deres farefulde eventyr, så det gør ikke det store.

Jeppe Find og Marie Rønn har kreeret en original og moralsk fortælling, der henvender sig både til lillebror og storesøster. I forhold til sommerens anden store danske børnefilm, "Far til fire i solen", er "Landet af glas" en ægte solstråle af en dansk familiefilm.

Landet af glas