Anmeldelse: The Guilty (Netflix)

Det amerikanske remake af danske "Den skyldige" er unægtelig genkendeligt, men med Jake Gyllenhaal i røret kan du ikke lægge på.

I 2019 kunne Gustav Möller tage Talentprisen ved Bodil-prisuddelingen med hjem som instruktøren på "Den skyldige" – one location-thrilleren, der med en stærk præstation af Jakob Cedergren udspillede sig udelukkende på en alarmcentral. Måneder forinden var det rapporteret, at Jake Gyllenhaal havde set sig varm på den danske spændingsfilm, og for omtrent et år siden bød Netflix op til dans med 30 millioner dollars for distributionsrettighederne. Med actioninstruktøren Antoine Fuqua og "True Detective"-skaberen Nic Pizzolatto som historiemagere på "The Guilty" er det stramme mysterium i lille Danmark flyttet til Los Angeles, hvor skovbrande hærger og politibrutalitet synes evigt tilstedeværende.

Alle politifolk er kaldt ud til hæsblæsende aktioner i L.A., da røgen fra en skovbrand forværrer de allerede hektiske tilstande. Tilbage på alarmcentralen sidder Joe Baylor, der af mystiske årsager er degraderet til telefonen. Aftenen forløber sig roligt i en vekslen mellem tåbelige telefonopkald, evindelige sug af astmamedicinen og opkald til ekskonen. Men lige før fyraften modtager han et opkald fra en kvinde, der er blevet bortført af sin mand, og som om retfærdighedens engel pludselig overtog hans krop, må Joe Baylor redde ofrene og finde den skyldige.

Med actionbaskere som "The Equalizer", "Training Day" og "Olympus Has Fallen" hersker der ingen tvivl om, at Antoine Fuqua er garant for bragende filmfortællinger. Men i et slags cinematisk opgør med fortiden går han så vidt muligt i Gustav Möllers fodspor med en minimalistisk adrenalinpumper. Det bærende element er dialogen, som på en og samme tid fremstilles forbavsende tydelig og bevidst kryptisk i et forsøg på at tegne Jake Gyllenhaals temperamentsfyldte politimand klart op, men stadig lade hans problematiske omstændigheder forblive usagte.

Den eneste årsag til, at det fungerer, overrasker ingen. "The Guilty" er en skuespillers drøm – en "se mig"-film, hvor nærbilleder af Gyllenhaals ekspressive ansigt skal fortælle alt det, filmens visuelle gimmick holder tilbage. I Joe Baylor finder vi både en retskaffen skytsengel og autoritetsdæmon sammensat til en ilter og til tider sympatisk politimand, der skal lære, at handling har konsekvens. Fuqua udvider den stramme danske succes til noget langt større med sit fokus på aktuelle amerikanske problematikker. Samtidens polemiske politibrutalitet føles spydigt visualiseret i form af steppebranden i L.A.

Men i vanlig amerikansk stil bliver der smurt tykt på med følelser, tematikker og stjernen, som viser det. Möllers skudsikre præmis og fængende mysterie føltes ikke et sekund for langt, hvorimod tiden med Fuqua og Gyllenhaal forfalder til samtaler, der en gang imellem føles som en telefonsælgers våde drøm. Når plottet dog for alvor sparker ind, forbliver jagten unægteligt medrivende, imens den velskrevne og intense dialog pragmatisk binder spor efter spor sammen. Vi kan takke Nic Pizzolatto for, at han i plot-henseende har været tro mod Möller og Emil Nygaard Albertsens knivskarpe manuskript.

"The Guilty" er Jake Gyllenhaals film. Ingen tvivl om det. Filmen er optaget under pandemien på 11 dage, og det er, som om isolationskulleren har skabt en hungren i skuespilleren. På sølle 90 minutter er "Nightcrawler"-stjernen hele følelsesregistret igennem, og han ejer sin karakters barske, nedadgående mentale tilstand. Stærkest er Gyllenhaal og filmen nemlig, når de intense følelser viser sig som større ideer i samfundet. Når han føler magtesløsheden, mange amerikanere føler i konfrontationen med politiet, eller når han panisk og febrilsk fumler efter inhalatoren, fordi han ikke kan trække vejret.

The Guilty (Netflix)