Anmeldelse: The Last Duel

Ridley Scotts seneste storfilm tackler store temaer med stor elegance.

En kvinde voldtages bag lukkede døre. Gerningsmanden bedyrer sin uskyld, mens kvindens venner vender ryggen til, skepsis forplanter sig i befolkningen, og retsvæsnet tryner offeret med forrykte spørgsmål som "er du sikker på, du ikke nød det?" Det lyder som et uddrag fra en nytrykt avisspalte, men det er faktisk et resumé af "The Last Duel" – en film, der ikke udfolder sig i 2021, men i det 14. århundredes Frankrig. Og mens filmen fortæller sin sande, hjerteskærende historie, er det svært ikke at blive både fascineret og forfærdet over, at vi ikke er blevet langt mere modne eller empatiske siden den brutale middelalder.

Men i det mindste har vi afskaffet duel til døden i vores moderne retssystem. Som titlen antyder, så stiller "The Last Duel" skarpt på den sidste af slagsen – en tvekamp mellem ridderen Jean de Carrouges og væbneren Jacques Le Gris. Duellen afgør, om Carrouges' hustru, Marguerite, taler sandt, når hun påstår, at Le Gris forgreb sig på hende, mens hun var alene hjemme i familiens fæstning. Sejrherren har sandheden og derved også Gud på sin side. Men hvis Marguerites mand taber, så har Vorherre samtidigt stemplet hende som en blasfemisk løgner, der skal brændes levende. I retssalen konstaterer en præst henkastet, at der ofte går tredive minutter, før døden indtræffer i flammerne.

Duellen kickstarter filmen. Men før dødsstødet springer vi tilbage i tiden og oplever hele optakten – fra dengang Carrouges og Le Gris var perlevenner i den franske hær og frem til d'herrers kamp til døden – og tilmed fra forskellige perspektiver nøjagtigt som i Akira Kurosawas mesterlige "Rashomon". Først oplever vi hele forløbet fra Carrouges' synspunkt, dernæst fra Le Gris' og så fra Marguerites, før vi til sidst får det blodige punktum i Paris' arena. Fortællingens særegne struktur fører indimellem til gentagelser, der svækker filmens momentum. Men samtidigt føles det som den helt rette måde at fortælle netop denne historie på, idet vi får en unik indsigt i nuanceforskellene mellem karaktererne, deres menneskesyn og vidnesbyrd.

Det lange tilløb til klimakset medfører også, at duellen bliver næsten ulideligt spændende – også fordi der er meget på spil. Det hjælper også, at skuespillerne har fået os helt ind under huden på alle duellens parter. Matt Damon serverer den helt rette blanding af indtagende tapperhed og tidstypisk selvfedme i rollen som Carrouges. Og selvom hans britiske accent halter lidt, så er Ben Affleck forbavsende tæt på at stjæle filmen i rollen som en gæv greve, der sår splid mellem duellanterne. I rollen som Le Gris taler Adam Driver amerikansk engelsk hele vejen igennem, men det tilgiver man prompte takket være Drivers her på én gang forførende og foruroligende charme.

Men filmen tilhører Jodie Comer. Den sensationelle "Killing Eve"-stjerne gør Marguerite til en inspirerende heltinde på højde med flere af titanerne fra Ridley Scotts CV (Ellen Ripley, G.I. Jane, Thelma og Louise) – en fantastisk foregangskvinde, hvis inspirerende standhaftighed og oprørsånd konstant kan anes bag en kølig facade, som hun er nødt til at opretholde for ikke at provokere de magtfulde mænd, der så uretfærdigt dikterer hendes skæbne.

#MeToo har afdækket en alarmerende grad af ufølsomhed og apati, og derfor er det så prisværdigt, at Scott og hans manuskriptforfattere (herunder Damon og Affleck) skildrer filmens konflikter – på slagmarken, i sovekammeret, i retssalen – med en utrolig intensitet og troværdighed, der aldrig lader os lukke øjnene for de barske realiteter, uanset hvor meget de så gør ondt. Og det, at Scott og Co. så bestemt og kompromisløst skildrer et så kontroversielt emne i en storladen Hollywood-satsning med så mange penge på spil, fortjener dæleme et ridderslag.

Se Moovy TV's "The Last Duel"-interview med Jodie Comer og Nicole Holofcener:

The Last Duel

Kommentarer

The Last Duel

  • ★★★★1

    Derfor jeg godt kan lide Scott. Godt nok laver han storladen underholdning, men det er altid til de voksne, først og fremmest. Glæder mig til lørdag. Og så plejer han også at ramme flere nuancer end mange. Det virker til filmens struktur er ganske godt fundet på. 

    Babo14-10-21 06:26

  • ★★★★★★0

    Wow - solgt.

    Wayne14-10-21 08:47

  • ★★★★★★0

    Babo vil give 4 stjerner, mest pga det visuelle og jeg 3-4 stjerner?!? Den bliver du sgu nød til at uddybe Johan;)

    Synes det lyder som en ret fantastisk historie, med et veltilrettelagt nyrespark til skeptikere af hvad kvinder selv i dag ofte må finde sig i. Den lyder derfor ret relevant.

    T. Nielsen14-10-21 09:10

  • ★★★★★0

    Babo vil give 4 stjerner, mest pga det visuelle og jeg 3-4 stjerner?!? Den bliver du sgu nød til at uddybe Johan;)

    Duuuude, hvis jeg forsyner dig med din specifikke argumentation, så farver jeg dit førstehåndsindtryk. Du ved... ligesom tidsrejsere, der rejser tilbage i tiden. Håber du snupper den i biffen, selvom du "nøjes" me 4 stjerner! <3 Enjoy!

    The Insider14-10-21 10:04

  • ★★★★★★0

    Duuuude, hvis jeg forsyner dig med din specifikke argumentation, så farver jeg dit førstehåndsindtryk. Du ved... ligesom tidsrejsere, der rejser tilbage i tiden. Håber du snupper den i biffen, selvom du "nøjes" me 4 stjerner! <3 Enjoy!

    I dare you, for du tør ikke;) 

    T. Nielsen14-10-21 10:06

  • ★★★★★0

    I dare you, for du tør ikke;) 

    The Insider14-10-21 10:06

  • ★★★★★★0

    Tog lige en overfladisk rundtur i andre danske anmeldere. Der lander den som en solid film, men med markante svagheder. 

    T. Nielsen14-10-21 10:35

  • ★★★★0

    Lige med Scott synes jeg ofte han er bedre end anmelderne giver kredit for. 

    Babo14-10-21 13:05

  • ★★★★★★0

    Lige med Scott synes jeg ofte han er bedre end anmelderne giver kredit for. 

    Du mener ikke at Johan er anmelder måske;) men….Måske ja. Det har jeg ikke helt overblik over. Jeg har en pæn håndfuld film jeg har rated ret højt og kun få jeg rater dårligt. 

    Hvilken film tænker du på, har fået dårligere anmeldelser end fortjent (se bort fra Alien og Blade Runner:)

    T. Nielsen14-10-21 13:28

  • ★★★★0

    Du mener ikke at Johan er anmelder måske;) men….Måske ja. Det har jeg ikke helt overblik over. Jeg har en pæn håndfuld film jeg har rated ret højt og kun få jeg rater dårligt. 

    Hvilken film tænker du på, har fået dårligere anmeldelser end fortjent (se bort fra Alien og Blade Runner:)

    Jeg har ikke henvist til nogen dårlige anmeldelser, blot at de burde have været bedre på en række af hans film. Det skal siges, at mange af hans film udkommer i DC Cut, som ofte - hvis ikke altid - forbedrer biografversionen. Så det er måske ikke så underligt filmene bliver knap så godt modtaget, men Prometheus/Covenant, The Counselor. Den sidste blev vist dårligt modtaget, selvom den herhjemme fik nogle solide karakterer fra flere store aviser.

    Babo14-10-21 17:09

  • ★★★★★★0

    Ja okay, det så tre film jeg ikke synes er specielt gode. The Counselor var decideret skidt mindes jeg. Har dog ikke set DC versionen, så om den rykker så vildt at der skulle dukke en god film op, tør jeg ikke spå om.

    T. Nielsen14-10-21 18:11

  • ★★★★1

    Kort: 

    Dune vs The Last Duel = 0-1 

    Babo16-10-21 21:52

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen