Moovy Exclusive: Blog: Holdningen til skræk hos etablerede anmeldere

Da "The Shining" i sin tid kom ud i biograferne, blev den straks set ned på. Tænk, at en fin instruktør som Stanley Kubrick ville nedlade sig til at lave en så dårlig film indenfor en så ussel genre: skrækfilmen. Den blev nomineret til to Razzie-priser i 1980 for instruktør og Shelley Duvall som værste kvindelige hovedrolle, og kritikerne rynkede på næsen over Jack Nicholsons præstation. Et par år tidligere havde de peget fingre af John Carpenters "Halloween", som blev kaldt uopfindsom, dum og barnlig af selveste Pauline Kael, hvis ord ofte var lov i den amerikanske kritikerbranche.

Begge film er i dag anset for at være to af filmhistoriens klassikere - på trods af deres oprindelige modtagelse.

I Danmark skrev den tidligere sognepræst Johs. H. Christensen fra Jyllandsposten, at indie-darlingen "It Follows" var "den mest elendige strimmel, der har forurenet et filmlærred i indeværende år." Michael Lind fra BT grinede over "You're Next", og førnævnte Johs. blev sur over "Sinister", hvis anmeldelse fra ham var sovset ind i udråbstegn, der anmodede læseren om, at denne ikke burde tage ind og se en så elendig film.

Hvor meget handler om filmene, og hvor meget handler om, hvad man bør og ikke bør tænke? Under pressevisninger til mørke genrefilm er det min oplevelse, at jeg ofte ser kritikere, der gyser gennem hele filmen og derefter skriver anmeldelser, der fordømmer selvsamme film. Det er sjovt nok ofte de samme anmeldere, der griner i halvanden time af komedier, mens de derefter beskriver en film, der på ingen måde fik latteranfaldene frem. Jeg mener ikke, at det handler om, hvordan filmen fik dem til at have det – men at det handler om, hvordan de vil blive anset af kollegerne. Det er bare ikke fint at kunne lide fjollede komedier. Det er endnu værre at være vild med, glad for eller i det mindste tilgivende overfor skrækfilm.

"Ser du så nogensinde gode film?" blev min kollega på Blodig Weekend, Elias Eliot, engang spurgt, da han blev interviewet til Radio 24syv om festivalen. Skrækfilm er ikke bare en genre. De er en betegnelse for dårlig smag; en holdning, der er så accepteret af alle, at det er en skændsel i kritikercirkler at holde af denne form for film. For skrækfilm er jo dårlige, ikke sandt?

Hvad der ofte bliver ignoreret er alt det, der bliver sagt i genrefilm, og som kommer til udtryk i symbolisme og politiske aspekter, der oftest ignoreres af langt størstedelen af den danske anmelderskare. Den slags er jo kun for art-housefilm og seriøse dramaer, der får seks hjerter i Politiken og bliver aet langs hårene i Weekendavisen.

Men handler "The Babadook" kun om en bøhmand fra en uhyggelig børnebog? Er "Cabin Fever" bare en smådum film om idiotiske unge i et hus i skoven? Var Alexandre Ajas "The Hills Have Eyes" bare en dårlig genindspilning? Nej. Men sig det ikke til de danske anmeldere med god smag. Dem, der er gode til at analysere alle de elegante dramaer, men som er overraskende dårlige til at gøre det samme med skrækfilm.

Jeg siger ikke, at skrækfilm absolut skal elskes. Jeg er selv ofte kommet i problemer på grund af min egen skeptiske holdning til genren. Men min egen skepticisme kommer af en kærlighed, der vil have det bedste frem i den genre, jeg elsker højere end de fleste. Mange af de danske anmeldelser om skrækfilm er derimod besluttet, før den første scene kommer frem på lærredet. Ni ud af ti udsendte fra de danske aviser mener, at deres øjne burde spares for den slags discountfilm. Og de synes det lang tid inden, filmen er set.

Der er mange dårlige skrækfilm, og mange af de mest fantasiløse kommer i de danske biografer. Men jeg tvivler stærkt på, at tendensen ville ændre sig, hvis film som "The Green Inferno", "Green Room" eller "Backcountry" allernådigst fik lov til at få en smule spilletid i biograferne. Sammen med komediegenren er skrækgenren den, der er sværest at mestre. I forhold til de to genrer er det pærelet at lave et drama eller en thriller.

Nadia Regitze Parbo er forfatter og freelancejournalist. Hun har studeret film i Storbritannien og har senest skrevet bogen "Sultne mennesker", der beskrives som en satirisk frontlinjeberetning om filmanmelderbranchens indercirkel. Nadia er medarrangør på filmfestivalen Blodig Weekend og driver siden cineasten.dk.

Bloggen er et udtryk for skribentens egne holdninger.

Kommentarer

Blog: Holdningen til skræk hos etablerede anmeldere

  • ★★★0

    Interessant snak, Nadia. Thumbs up! Utroligt nogen går op i, hvordan man bliver anset hos andre eller i bestemte kredse, fremfor blot at tale fra hjertet og ud fra sin oplevelse. 

    Babo23-01-17 20:31

  • ★★★0

    Spændende perspektiver. Der er ingen tvivl om, at der hersker nogle diskurser om hvad der er god og dårlig smag, lidt a la den klassiske Bourdieu'ske snak om høj og lav kultur - og at skrækfilmen generelt har et dårligt ry. Både blandt visse kulturskribenter og kulturforbrugere. Som Nadia også er inde på, handler det muligvis også om at udvalget af gyserfilm ikke altid er den bedste herhjemme, og som genre desværre nok forvaskes gennem rækken af "Saw"-film, remakes og diverse low budget slashers. Heldigvis er der film som bl.a. "The Wailing" på vej.

    Dolphinfriendly23-01-17 20:55

  • ★★★0

    Jeg tror, det var David Lund der en gang skrev til mig, at det var ærgerligt jeg ikke gav filmene den karakter, som jeg virkelig synes, de skal have, fordi jeg gav Bloodsport 6/10 og ikke 10/10, som en af mine favoritfilm nok burde få. Men hvis man ser objektiv på det, så er det jo ikke en særlig god historie eller skuespil...men alligevel kan jeg se den igen og igen. Så 100% subjektiv, så er det 10/10, men objektiv er det lavere. Giver det mening?

    Anyway, det samme kan vel gøre sig gældende med anmeldere og skrækfilm? 

    Guldager23-01-17 21:10

  • ★★★★★0

    Jeg tror, det var David Lund der en gang skrev til mig, at det var ærgerligt jeg ikke gav filmene den karakter, som jeg virkelig synes, de skal have, fordi jeg gav Bloodsport 6/10 og ikke 10/10, som en af mine favoritfilm nok burde få. Men hvis man ser objektiv på det, så er det jo ikke en særlig god historie eller skuespil...men alligevel kan jeg se den igen og igen. Så 100% subjektiv, så er det 10/10, men objektiv er det lavere. Giver det mening?

    Anyway, det samme kan vel gøre sig gældende med anmeldere og skrækfilm? 

    Ja det giver fin mening, for mig i hvert fald. Sådan kan jeg selv have det med flere film. Måske ikke lige så spids, at jeg kalder en film en favorit og kun rater den 6/10. Men der er film jeg gerne ser igen og igen og igen, elsker og nyder mere end det meste, men ikke nødvendigvis ville rate 10/10.

    Om det er tilfældet her I Nadia Parbo's velskrevne artikel, ved jeg naturligvis ikke. Men et interessant spørgsmål hun rejser.

    Tales der nogensinde sammen i branchen om dette?

    T. Nielsen23-01-17 21:26

  • 0

    Jeg vil nu lige skrive af en af de bedste film jeg har set er den japanske Dark Water,

    den bliver ved med at være uhyggelig. Min yngling er texas chainsaw massacre.

    Men også Martyrs er på min liste. Man kan altid nyde film fra uanset hvilken  genrer.

    Tak for en god artikel

    Kay23-01-17 22:09

  • ★★★0

    Tales der nogensinde sammen i branchen om dette?

    Hvad mener du - i forbindelse med karaktergivning?

    Dolphinfriendly23-01-17 22:21

  • ★★★★★0

    ikke kun rating i sig selv, men når i er til forvisninger, snakker i så internt og meldes der ærligt ud fra anmeldere at de har store forbehold overfor genrefilm eller overfor bestemte genrer?

    T. Nielsen23-01-17 22:31

  • ★★★★0

    Når anmelderne sidder på vinbaren efter pressevisningen, og kaster deres halstørklæder over skulderen mens de diskuterer ungarsk tematik i 30erens socialrealistiske proletariske 19 mm smalfilm?

    God blog Nadia. Det er interessant at høre noget "indefra" :)  

    davenport23-01-17 22:38

  • ★★★0

    Når vi er til pressevisninger, synes jeg som regel at der holdes et åbent sind og god tone op til selve visningen henover morgenkaffen. Min opfattelse er, at størstedelen af anmelderne ser filmene ud fra deres præmisser, og sagtens kan se udover personlige forbehold - men der vil jo altid være præferencer. Meget hen ad vejen vælger anmelderne dog selv de film, som de tager ind til. 

    Dolphinfriendly23-01-17 22:46

  • ★★★★0

    Hvordan klarer i det egentligt økonomisk? Man kan vel, med alt respekt, ikke leve af at se film om morgenen og skrive en anmeldelse bagefter? Altså, har i ikke jobs ved siden af? (Spørger kun, da jeg altid har undret mig over det.)

    davenport23-01-17 22:50

  • ★★★0

    Hvordan klarer i det egentligt økonomisk? Man kan vel, med alt respekt, ikke leve af at se film om morgenen og skrive en anmeldelse bagefter? Altså, har i ikke jobs ved siden af? (Spørger kun, da jeg altid har undret mig over det.)

    Nogen kan - dog ikke os her på Moovy.dk (endnu!). :) Det er jo forskelligt hvad folk laver, men de fleste af anmelderne har enten freelancejobs, er studerende eller arbejder i jobs med passende mødetider.

    Dolphinfriendly23-01-17 22:54

  • ★★★★★0

    Skal jeg forstå dit svar som at du ikke nødvendigvis er helt enig i artiklens påstand om skrækfilm? 

    T. Nielsen23-01-17 22:54

  • ★★★★0

    Må jeg spørge hvad du selv laver ved siden af?

    davenport23-01-17 22:57

  • 1

    Jeg tror, det var David Lund der en gang skrev til mig, at det var ærgerligt jeg ikke gav filmene den karakter, som jeg virkelig synes, de skal have, fordi jeg gav Bloodsport 6/10 og ikke 10/10, som en af mine favoritfilm nok burde få. Men hvis man ser objektiv på det, så er det jo ikke en særlig god historie eller skuespil...men alligevel kan jeg se den igen og igen. Så 100% subjektiv, så er det 10/10, men objektiv er det lavere. Giver det mening?

    Anyway, det samme kan vel gøre sig gældende med anmeldere og skrækfilm? 

    Det kan godt være derfor, men det er bullshit :)

    Det svarer til at jeg skulle trække point fra mit elskede filmmusik, fordi jeg objektivt ved at det ikke er lige så fint som klassisk musik. Tager jeg det som anser som det bedste filmmusik, vil det objektivt nemlig stadig bare være et opkog af klassisk musik.

    Goldsmiths "Planet of the Apes" vil jeg til enhver tid give 10/10. Når jeg lytter til musikken bliver jeg transporteret til en anden verden, fordi den er så opfindsom og anderledes men objektivt er den egentlig ikke det, fordi den klassiske musik fra Stravinskij og Bartóks har en enorm indflydelse på abemusikken. Alligevel vil jeg aldrig give Goldsmiths score en mindre karakter.

    Hvis Bloodsport var en af mine yndlingsfilm ville jeg helt klart også give den mere end 6/10. Selve oplevelse man har med en film er nemlig ligesom vigtigt. Når den er i top, så skid hul i om flere af filmens elementer objektivt ikke ligger oppe i superligaen. Hvis en pornofilm giver dig den stiveste piberenser, men du dagen derpå rationaliserer dig frem til at filmen ikke var god fordi skuespillet var elendigt, så er din karaktergivning bullshit ;)

    Michael Andersen23-01-17 23:05

  • ★★★★★3

    Så pornofilm skal man rate efter hvor stolt den enøjet stivner? Det ville næsten kræve man så dem færdig jo;-)

    T. Nielsen23-01-17 23:05

  • ★★★★0

    LOL :D

    davenport23-01-17 23:03

  • ★★★0

    Nicki - 'The Wailing' skulle være ond! Ser frem til den. Generelt synes jeg der er liv i horror genren. 

    Babo23-01-17 23:07

  • ★★★0

    Skal jeg forstå dit svar som at du ikke nødvendigvis er helt enig i artiklens påstand om skrækfilm? 

    Jeg synes at Nadia har nogle overordnet relevante pointer og betragtninger, bl.a. da jeg selv godt kan blive træt af den type mavesure skribenter/journalister, som for enhver pris skal være filmkritikere fremfor filmanmeldere

    Dolphinfriendly23-01-17 23:27

  • ★★★0

    Må jeg spørge hvad du selv laver ved siden af?

    Pt. sidder jeg med mit speciale, plus diverse freelanceopgaver. 

    Dolphinfriendly23-01-17 23:09

  • ★★★0

    Nicki - 'The Wailing' skulle være ond! Ser frem til den. Generelt synes jeg der er liv i horror genren. 

    Den er lidt af et mindfuck. :) Og ja, jeg synes egentlig også at det er en genre med flere spændende titler for tiden. 

    Dolphinfriendly23-01-17 23:13

  • ★★★0

    En 6/10 er godt nok ikke en favoritfilm hos mig. Jeg er med på subjektiv/obejektiv snak, men afstanden bør ikke være kæmpe stor. Jeg elsker en film som 'The Guest'. Det er ikke en ren 10'er, så stor 'kunst' er det sgu ikke set lidt objektivt, men så ihvertfald 8-9/10 stykker. 

    Babo23-01-17 23:19

  • ★★★★0

    Det er en af mange grunde til, at jeg mener at det med karakterer er totalt håbløst. Ens skala er jo totalt personlig og der kan være mange grunde til, at man giver sin favoritfilm andet end 10/10.

    Og for os der nyder pissedårlige film på lige fod med virkelig gode film, kan vores karakterskala være endnu mere fucked up, fordi man måske er 100% klar over at The Room er en virkelig dårlig film, hvis den vurderes ud fra normale kriterier, som skuespil, kamerateknik, musik, historie og noget så simpelt som sammenhæng, men den er netop underholdende, fordi den fejler på alle punkter.

    Bruno23-01-17 23:31

  • ★★★★★0

    Jeg ser ikke det store problem i ratings når det netop kombineres med nogle ord. Kender man samtidig lidt til folks smag og preferencer, giver en rating for mig ofte god mening. Ultimativt er det naturligvis ikke. 

    T. Nielsen23-01-17 23:37

  • 0

    "Ni ud af ti udsendte fra de danske aviser mener, at deres øjne burde spares for den slags discountfilm."

    Whaaat? Det synes jeg er skræmmende (no pun intended) læsning, hvis det virkelig er det reelle billede.

    Gysergenren, når den er bedst, er sgudda filmmediet i sin reneste form og står for nogle af de mest mindeværdige filmoplevelser i mit liv.

    Oberst Kurtz24-01-17 09:59

  • ★★★0

    "Ni ud af ti udsendte fra de danske aviser mener, at deres øjne burde spares for den slags discountfilm."

    Whaaat? Det synes jeg er skræmmende (no pun intended) læsning, hvis det virkelig er det reelle billede.

    Gysergenren, når den er bedst, er sgudda filmmediet i sin reneste form og står for nogle af de mest mindeværdige filmoplevelser i mit liv.

    Husk at "Bloggen er et udtryk for skribentens egne holdninger" - lige dét er en subjekt antagelse, ganske vist grænsende til det normative.

    Dolphinfriendly24-01-17 13:38

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen