Moovy Exclusive: Er livet for kort til kortfilm?
I forbindelse med OFF – Odense International Film Festival 2023 kastes et blik på hvorfor kortfilm kan noget helt særligt i forhold til spillefilmen.
Lad mig med det samme svare på overskriftens retoriske spørgsmål med et klokkeklart ’nej’. Faktisk vil jeg vove at påstå, at det modsatte er tilfældet. For kortfilmens verden er vitterligt fyldt med fascinerende fortællinger. Og de kan være mindst lige så hjerteskærende, livsbekræftende, bemærkelsesværdige, og ikke mindst underholdende, som en film i fuld længde.
Inden vi kommer for godt i gang, skal vi dog lige have klarlagt, hvad sådan en kortfilm egentlig er for en størrelse. Det helt centrale er naturligvis spilletiden. Selvom definitionen kan variere en smule, så vil man typisk se, at en film ikke overstiger 30 minutter. Men derudover er det faktisk kun fantasien, der sætter grænserne, og folkene både foran og bagved kameraet spænder lige fra de helt uprøvede til garvede auteurs, som fx ser de naturlige benspænd, der præger formatet, som en sjov og lærerig udfordring.
Spillefilm kan ofte føles formalistisk og "sikker" i sine valg af tematikker, fordi der hyppigt er en tungtvejende, økonomisk faktor, der sætter dagsordenen. Hér evner kortfilm at være langt mere eksperimenterende og grænsesøgende i de historier, der fortælles. Det giver mulighed for at mennesker fra dele af verden, man sjældent hører om, får en autentisk og nærværende stemme. Netop fordi historien kan fortælles på sine egne præmisser. Filmsproget er alment. Det kommer i allerhøjeste grad til udtryk, når man er i selskab med alle disse kompakte værker fra nær og fjern.
Danmark er en kortfilmsnation
Danmark er markant spiller på kortfilmsscenen, og har siden 1999 hevet fire Oscar-statuetter hjem for Bedste kortfilm. Senest skete det i 2014, hvor Anders Walters "Helium" tog sejren ved den prestigefyldte, amerikanske prisuddeling. Den danske instruktør blev endda Oscar-nomineret i kategorien igen i år med "Ivalu".
Herhjemme er vi desuden så heldige, at kortfilmen får masser af kærlighed når OFF – Odense International Film Festival hvert år i uge 35 forvandler området i og omkring Brandts Klædefabrik til et slaraffenland for filmelskere. Udover visninger af de 129 kortfilm udtaget til konkurrencen kan man desuden frekventere talks med instruktører, skuespillere og andre branchefolk, paneldebatter og forpremierer, se udvalgte spillefilm under åben himmel, quizze og meget mere. Du kan se hele det omfattende program via filmfestival.dk.
OFF’s konkurrence er inddelt i kategorierne International, Dansk, Animation, Dokumentar og Ungdom. I det følgende bliver du derfor præsenteret for én film fra hvert segment, så du forhåbentlig får et indtryk af den alsidighed og kreativitet, som kortfilmen repræsenterer. Mit håb er, at denne lille smagsprøve bliver startskuddet til yderligere udforskning af et univers fyldt med tankevækkende og bredtfavnende historier fra hele kloden.
Alle de omtalte film kan ses ganske gratis på OFFstream.dk.
THE FLY (2014)
Britiske Olly Williams er signeret denne lille perle, hvor chaufføren (Jack Doolan) af en flugtbil kommer i karambolage med en flue, alt imens hans medsammensvorne er i færd med at røve en bank. Det bevingede kræ overgiver sig dog ikke uden kamp, hvilket bringer manden på kanten af et sammenbrud, og det er ganske enkelt fornøjeligt at overvære. Hvis du er til gangster-gøgl a la Guy Ritchie, bør du slå til her.
EVERYTHING FOR RIANA (2019)
Gribende dokumentar om det unge, rumænske par Kalo og Amilia, hvis nyfødte datter har brug for en bekostelig hjerteoperation. Det kan hun få i den Italienske by Milano, så Kalo er rejst i forvejen, for at skaffe penge ved at sælge falske mobiltelefoner på gaden.
PICNIC (2015)
Drengen Emir besøger sin far i fængslet, hvor samtalen mellem de to er træg og akavet. De løsner dog begge en smule op, da de kaster sig ud i let boksetræning. Filmen omhandler de følelser, der kan være svære at sætte ord på, når man forsøger at være stærk. Trækplastret er det naturalistiske skuespil og den autentiske tone, som fortællingen behersker, og er et fint, lille øjebliksbillede i forholdet mellem far og søn.
ET KNÆK (2016)
Gitte og Frank er i færd med at begå indbrud i et parcelhus, da politiet pludselig dukker op, og spørger efter husets beboere. Sønnen er nemlig kommet alvorligt til skade i et biluheld, og for ikke at blive taget af ordensmagten, må de to tyve give den som sørgende forældre på hospitalet. Man fornemmer, at der et tab i fortiden, som de to ikke har fået bearbejdet, hvilket giver forvekslingshistorien en ekstra dimension.
RAGNAROK (2016)
Stemningsmættet og gråmeleret stop-motion animationsfilm, hvor en ørn, der leder efter føde i et øde og ubarmhjertigt landskab, må vælge mellem at overleve eller være tro mod sin natur. Filmen er en dansk / litauisk produktion, og instrueret af parret Johan og Urte Oettinger. De udviser talent for det aldrende stop-motion-fag, og cementerer samtidig, at den tålmodighedskrævende teknik fortsat har sin berettigelse.
OFF – Odense International Film Festival løber i år fra mandag 28. august til 3. september. Læs mere om årets festival her.