Anmeldelse: Barbershop 3: The Next Cut

Vi har alle forventninger til film. Og forventningerne spiller ind på vores holdninger til film, om vi vil det eller ej. Høje forventninger kan nogle gange ødelægge en oplevelse, mens lave forventninger kan gøre det modsatte. Når det kommer til "Barbershop 3: The Next Cut" vil jeg ærligt indrømme, at mine forventninger hverken var høje eller lave, men grundlæggende helt forvirrede, inden jeg kom ind og så filmen – og det kom der både noget godt og skidt ud af.

I denne tredje spillefilmsudgave af "Barbershop"-franchisen følger vi igen frisørerne Calvin (Ice Cube) og Eddie (Cedric The Entertainer). Denne gang er salonen dog ikke længere det simple fristed, det var før, hvor det mandlige køn kunne blive trimmet og på komisk vis udlufte sine frustrationer – især over det kvindelige køn. Den dårlige økonomi har tvunget Calvin til at gå sammen med damefrisøren Angie (Regina Hall), hvilket, ud over at give stedet vokseværk, har givet det en langt mere nuanceret dynamik, når det kommer til de utallige jokes, der fyres af blandt ansatte og kunder. Her ses et stærkt udvidet cast med bl.a. rapperne Common og Nicki Minaj.

Temaerne i filmen har også fået vokseværk, og denne gang er det ikke blot den lille frisørsalon, der er truet, men hele lokalområdet. For den tiltagende bandekriminalitet og politivold er en trussel mod hele Chicagos South Side. Især nu, hvor Calvins ellers talentfulde teenagesøn i skjul overvejer, om han skal med i en af banderne. Den store mængde budskaber blandet med det konstante skift mellem at gøre grin og pointere alvoren bag vittighederne var ikke just med til at gøre mine forventninger til filmen mindre forvirrede. Dog er filmens tempo ret rolig uden at blive kedelig, hvilket giver fint tid til at sætte sig ind i det store cast og de uundgåelige referencer til de forrige to film.

Faktisk foregår langt det meste af filmen i frisørsalonen, og det giver en betydelig oplevelse af nærvær. Lige så snart vi er ude af salonen, forsvinder den muntre stemning dog brat. De to mindre handlingsforløb om Calvins søns potentielle, kriminelle fremtid og den potentielle affære mellem frisørerne Rashad (Common) og Draya (Minaj), her med en stærk understregning af potentielle, virker utroligt forcerede. Franchisens simple præmis om på komisk og ærlig vis at gennemgå en masse relaterbare emner under frisørsaksen er tydeligvis dens største og eneste styrke. For trods de akavede skift mellem komiske absurditeter og alvorlige emner er karaktererne ret troværdige, når vi befinder os i salonen, og de politiske emner de taler om (Black Lives Matter-bevægelsen, Obamas reelle indflydelse på den sorte befolkning, integrationspolitikken) bliver derfor umulige ikke at forholde sig til.

Skiftene indvirker dog i, at der bliver lidt for langt mellem grinene. Endvidere er kun få personer ud af det enorme cast sjove hele tiden. Her er især frisøren og alt-mulig-manden One-Stop fænomenal i sin komiske timing (han spilles af J.B. Smoove, som jeg før filmen kun kendte fra spillet "Grand Theft Auto V" som den utroligt skøre radiovært Dr. Ray De Angelo Harris) . En mindeværdig cameo fra YouTube-sensationen Auntie Fee fik mig da også til at skraldgrine i salen, men i sidste ende virker filmen for belærende, uden at den selv bringer nogle løsninger til de reelle problemstillinger, den påpeger. Lidt for meget som tom snak på en bar – eller som i det her tilfælde: en frisørsalon.

Mine indledningsvist forvirrede forventninger til "Barbershop 3: The Next Cut" må siges endeligt at være blevet afklaret ved dens slutning. Desværre blev de alt for afklarede. Bag den ofte sympatiske, men for sjældent sjove film om mange af de problemer, den sorte del af den amerikanske befolkning lever med til dagligt, ligger en alt for bedrevidende moral. Den er fortalt på en for simpel og endda lidt nedladende måde, der – ligesom politikernes forslag, som frisørerne selv brokker sig over i filmen – ikke kan finde ud af at komme med sine egne holdbare løsninger.

Barbershop 3: The Next Cut