Anmeldelse: Congo

"Congo" er medrivende.

Tilbage i 2009 blev norske Joshua French og Tjostolv Moland fængslet i Afrika. Anklagerne lød på spionage og på at have myrdet deres chauffør på vegne af Uganda for at vælte Congos regering. Dette var en stor nyhed i Norge, hvor situationen rummede politiske dilemmaer. Skulle man eftergive krav fra ikke-demokratiske lande, eller var nordmændene fulde af lort? Marius Holst stiller disse spørgsmål i "Congo".

I maj 2009 rejser Joshua French (Aksel Hennie) til Uganda for at møde sin bedste ven, Tjostolv Moland (Tobias Santelmann). French bliver hurtigt inddraget i en mission med at møde en informant i Congo med målet om at bekæmpe landets regime. Planen går dog hurtigt i vasken, da begge nordmænd af Congos "myndigheder" anklages for spionage og for at dræbe deres chauffør, Abedi Kasongo (Patrick Madise).

Præmissen er interessant. Ikke blot grundet hovedpersonernes motiver, men også handlingernes konsekvenser. Selvom de to nordmænd skildres sympatisk, viger filmen ikke fra at sætte spørgsmålstegn ved hverken deres handlinger, Congos politiske system og Norges reaktion på hændelserne.

Vi præsenteres for en kompleks fortælling med mange perspektiver, hvor der sås tvivl om argumenter på alle sider. Såvel som om mordet på chaufføren, om Congos retssikkerhed og om Norges udlandspolitik. Godt hjulpet på vej af skuespillerne. Hennie er fremragende som French, der vil støtte sin bedste vens sag, selvom han ikke indser kravene til sin ageren. Men især Santelmann er fantastisk. Han overbeviser en om sine politiske holdninger og fremviser nervepirrende, hvordan malaria fuldstændig kan ødelægge en person psykisk.

"Congo" begår desværre fejl. Karakterudvikling fylder, men de helt personlige øjeblikke gør ikke altid. Filmen prøver eksempelvis at fortælle publikum, at French og Moland er lejesoldater. Et arbejde, de elsker og ikke kan slippe. Det klinger dog hult, da der ikke dedikeres nok tid til at underbygge det. Udover Molands anarkistiske holdninger er der nærmest ingen baggrund, der understøtter de to nordmænds motivationer. Ligeledes er historien en anelse rodet. Fortællingen skifter mellem Frenchs tid i fængsel og vejen derhen, men dette fungerer ikke altid. Til tider bliver fortælletempoet dræbt, da de forskellige tidsskift ikke blot ødelægger enkelte sceners intensitet, men også er så tilfældige. Der er en vision bag, men det føles ofte som en tankestrøm uden mål.

Dette er en skam, for "Congo" er ellers medrivende. Til tider er Marius Holsts seneste værk spændende, og de politiske temaer bliver godt og grundigt udforsket. Desværre lidt på bekostning af karakterudvikling og en distraherende historiestruktur. Det koster beklageligvis et par stjerner, men dette norske fængselsdrama kan ellers varmt anbefales.

Congo