Anmeldelse: Forsvundet til Halloween

Danmarks første Halloween-film er en sjov og underholdende familiefilm med velplaceret referencer til "Goonierne" og "Alene hjemme".

Hekse, spøgelser og zombier er en fast del af Allehelgensaften – eller Halloween, som den mere udbredte benævnelse er. Den amerikanske tradition er blevet kommercialiseret som fast del af efteråret i det danske land for børn og barnlige sjæle. Derfor er det oplagt med en dansk Halloween-film som både lillebror og storesøster kan se nu og i Efterårsferie.

Lille Petra elsker Halloween og glæder sig hvert år til den store aften. Hendes storebror Asger er teenager og mener selv, at han er blevet for gammel til at klæde sig ud og trick n’ treat-rasle slik. Da Petra overrasker to tyveknægte, bliver hun kidnappet. Asger må nu, sammen med veninden Esther, drage ud for at finde sin lillesøster på en rejse, der bringer dem igennem alt det, som højtidens står for. Samtidig er Petra selv en pige med ben i næsen og arbejder selv på, at få de to tyve ned med nakken og slippe fri.

"Forsvundet til Halloween" skriver et kort kapitel i dansk filmhistorie, da det er den første danske spillefilm, som udspiller sig under Halloween. Og naturligvis oplagt til en uhyggelig og sjov tur igennem spøgelseshuse og mørke skove. Manuskriptforfatter Pelle Møller har dog også lagt kræfterne i at skrive sig ind i publikums hjerter med et sympatisk persongalleri. Vi kommer til at føle med Petra, Asger og Esther. Hvordan det er at gå fra at være barn til teenager, men at det indre barn ikke skal forglemmes. Og drengen fra vejen, Svend, der også er med på rejsen, leverer komik på så højt plan, at voksne og børn vil grine højlydt af hans rappe replikker.

Det mærkes, at instruktør, Philip Th. Pedersen er vokset med Steven Spielberg i 80’erne. Esthers lillebror bliver iklædt et spøgelsekostume, for at udgive sig som Petra overfor moderen – præcis som i "E.T." . De unge virker som en gruppe taget direkte ud af Richard Donners "Goonierne". Musikken til har tilmed hentydninger til eventyrfilmen fra 1985. Klimakset er én stor homage til juleklassikeren "Alene hjemme", hvor de to tyveknægte tvinges igennem alverdens fælder. Referencerne er velplaceret og virker ikke forceret. Genkendes de, hentes en ekstra gevinst i filmoplevelsen. Hvis ikke, er sekvenserne i sig selv stadig underholdende.

Børnene er gode i rollerne. Hannah Glem Zeuthen er sprælsk og elskværdig som Petra. Nogle vil nok men, at hun kan være en lille irriterende møgunge, men man kommer til at holde af hende. Storm Exner Fjæstad og Katinka Evers-Jahnsen gør det fint som Asger og Esther, og så stjæler Max Kaysen Høyrup alle scener som drengen Svend, der allierer sig med gruppen. De voksne skuespillere er til gengæld anonyme. Marijana Jankovic og Lise Baastrup er gode skuespillerinder, men hér er de en smule tamme, mens Jakob Fauerby og Simon Sears godt kunne få mere ud af materialet.

"Forsvundet til Halloween" er en sjov og underholdende familiefilm, hvor alle kan være med. Eventyret føres an af fire unger, som alle spiller gevaldigt med musklerne, mens de voksne skuespillere desværre anonyme.. Finurlige referencer fra elskede klassikere som "Goonierne" og "Alene hjemme", uden det virker malplaceret eller forceret. Men ellers mangler der ikke noget i heksegryden, med en Halloween-film som er underholdende, sjov og knæk.

Forsvundet til Halloween