Anmeldelse: Hjertelandet

Gennemarbejdet til perfektion rammes den sjældne nerve i dokumentarfilm, når alt går op i en højere enhed.

Med et nyt medieforlig har regeringen og DF blandt andet strammet grebet om DR. Heriblandt med besparelser på dokumentar-området samt krav om, at filmene primært skal være dansksprogede. Eftersom en stor del af de mest prominente danske dokumentarfilm er på andre sprog – plus flere producenter er afhængige af DR-støtte – går den del af branchen muligvis en svanesang i møde. En af filmene, der ikke kunne være skabt uden, men dog delvist er på dansk, er ægteparret Janus Metz og Sine Plambechs fabelagtige "Hjertelandet".

I Danmark er der siden 2008 sket en stigning på 65% af thai-kvinder i Danmark. Alene i Thy i Region Nordjylland bor der for øjeblikket 926 thailandske kvinder. Billedet har ændret sig gevaldigt siden Sommai, en tidligere sexarbejder fra Pattaya, for 25 år siden kom til landet og giftede sig med Niels. Senere er flere fra Sommais hjemby kommet hertil. Men kan kærligheden blomstre, når udgangspunktet er, at den ene part indgår ægteskab pga. fattigdom, og den anden søger kærligheden – og fordi de begge er bange for ensomheden? Og hvad sker der, når kvinderne bliver integrerede i det danske samfund?

Set af mere end en million danskere blev de prisbelønnede "Fra Thailand til Thy" og fra "Thy til Thailand" vist på DR i 2007 og 2008. "Hjertelandet" er en videreudvikling af de to tv-film, der alt i alt er resultatet af 15 års feltarbejde og ti års optagelser i samarbejde mellem antropolog/medinstruktør Plambech og "Armadillo"-instruktør Metz. Gennemarbejdet til perfektion, yderst tankevækkende og rørende samt endda underholdende rammes den sjældne nerve i dokumentarfilm, når alt går op i en højere enhed.

Emnet i sig selv lyder måske ikke særligt sindsoprivende. Dog er det umuligt at fralægge sig fascinationen over, hvad der viser sig at være milevidt fra et støvet fluen på væggen-adfærdsstudie. Vi trækkes ind under huden i bevægende og menneskelige skæbnefortællinger, når livet intimt skildres i øjenhøjde over ti år, som var det effektivt dikteret efter et spillefilmsmanuskript. Med afsæt i to udkantsområder, i Nordvestjylland og østlige Chonburi, nuanceres baggrunden for en type ægteskab, der i Danmark er forbundet med sin andel af fordomme, mens det i Thailand ses i et helt andet lys.

Netop at få vendt perspektiverne 180 grader i et sobert portræt af to forskellige kulturer trædes der med "Hjertelandet" ind i et åbent rum af indirekte dialog med sit publikum. Plambech og Metz fortæller udelukkende via persongalleriets beretninger, hvor de mange års benarbejde tydeligt manifesteres i åbenhjertig, filterløs tillid. Måske fordi Janus Metz sideløbende i produktionsprocessen har fået omfattende erfaring i fiktionsverdenen qua blandt andet "Borg" og "True Detective", hæves baren for filmens visuelle udtryk, og for hvordan personerne fremstilles med tiden. Fordi vi når et internationalt æstetisk niveau, der nærmer sig spillefilmskvalitet udi ofte underholdende og velkomponeret menneskeskildring, løftes "Hjertelandet" som en medrivende poetisk undersøgelse af kærlighedens facetter og ensomhedens pris.

"Hjertelandet" er en fremragende dokumentarfilm, der stimulerer følelser, intellekt og indgår dialog med kulturbetingede fordomme. Elegant og disciplineret lykkes det akademisk og kreativt at indkapsle alt dette på halvanden time, hvilket i sig selv en håndværksmæssig magtpræstation i særdeles høj klasse – med ti års materiale taget in mente. Antropolog Sine Plambech og filminstruktør Janus Metz forener det bedste af to verdener i et mesterligt samarbejde, der forhåbentlig ikke har udfoldet sig for sidste gang.

Se Moovy TV's "Hjertelandet"-interview med Janus Metz:

Hjertelandet