Anmeldelse: Knock at the Cabin

Med "Knock at the Cabin" har M. Night Shyamalan lavet sin bedste film i årevis.

Mayaerne forudsagde, at Jorden ville gå under i 2012. Det skete som bekendt ikke – og heldigvis for det. Men det har ikke holdt teorierne tilbage om, hvornår den store dommedag vil lægge vores hjemplanet øde. Flere film har også taget emnet op, med både positive og negative resultater. M.Night Shyamalan giver nu, efter et bogligt forlæg, sit bud på Jordens undergang og resultatet er et intenst og velspillet kammerspil.

Parret Eric og Andrew er på ferie sammen med deres adoptivdatter Wen i en fjerntliggende hytte. Wen møder en dag den store mand Leonard, som fortæller hende, at han og hans tre samarbejdspartnere er kommet for at gøre noget drastisk. Tre andre personer ankommer og bryder ind i hytten. De fortæller nu familien, at de må tage et umuligt, men nødvendigt valg, ellers vil Jorden gå under og hele menneskeheden vil omkomme.

Den indisk fødte Shyamalan har haft en karriere, der har svunget i meget forskellige retninger. "Den sjette sans" satte ham på verdenskortet, endda med Oscar-nomineringer til hans navn. "Unbreakable" og "Signs" var vellykkede opfølgere. Derfra begyndte det at gå stødt ned ad bakke for M. Night. Over en årrække fulgte den ene mere konstruerede og platte historie efter den anden. Instruktøren genvandt dog lidt respekt igen, da "The Visit" fik premiere. "Knock at the Cabin" følger samme spor og det er hér, instruktøren viser sig fra sin bedste side med stærk personinstruktion og veltimet suspense.

Filmen er baseret på en bog Paul Tremblay, "The Cabin at the End of the World", og følger den meget tæt. M. Night har også fået to medforfattere med på siden. "Knock at the Cabin" er nærmest en kammerspil, hvor vi kun bevæger os udenfor de intense fire vægge i flashbacks og nogle gruopvækkende nyhedsudsendelser. Det er skuespillet og dialogen, der skal brillere her – og det gør det bestemt også. Alligevel leger kameramanden med sjove og originale vinkler, som gør hytten til en karakter i sig selv. Skæve skud og drejninger, man ikke lige så komme. Når man taler om M.Night Shyamalan kan man ikke komme udenom, at hans film har levet højt på det velkendte overraskende twist, der vender op og ned på hele historien. Denne gang, som nok både har noget at gøre med forlægget og to manuskript-partnere, holdes de overraskende momenter til det minimale. Dermed ikke sagt, at filmen ikke leverer spændende dele. Men i forhold til tidligere produktioner som "Old", lever "Knock at the Cabin" mere på rejsen op til end på klimaks – og dét er befriende. Dommedag, set fra M. Nights hånd, er denne gang meget mere end en twist de sidste ti minutter.

Skuespillet er til gengæld svingende. Rupert Grint, som man kender som Ron Weasley i "Harry Potter"-filmene, virker fejlcastet og overspillet. Abby Quinn mangler i den grad tilstedeværelse. Til gengæld er Jonathan Groff og Ben Aldridge troværdige som vores protagonister. Man kommer virkelig til at holde af dem og sammen med den unge Kristen Cui som Wen, føler vi med dem. Filmen ejes dog af muskelbrødet Dave Bautista som Leonard, som her er langt væk fra Drax i "Guardians of the Galaxy Vol. 2". Han viser virkelig her, at han kan spille skuespil og leverer indlevende og stærke replikker. Samtidig kan man som publikum ikke undgå, at opnå en form for empati for ham. Så vedkommende og intens er hans spil.

Med "Knock at the Cabin" har M. Night Shyamalan lavet sin bedste film i lang tid. Det er befriende, at en film af den indisk-amerikanske instruktør ikke lever på sit twist. Man efterlades med både en klump i halsen. Jeg kan kun anbefale M.Night Shyamalans dommedagsfortælling, hvor der bliver banket mere end én gang på døren.

Knock at the Cabin