Anmeldelse: Løvernes konge

Generelt føles filmen mere som en remaster end et remake.

For tredje gang i år, fordelt over de seneste fire måneder, inviterer Disney atter til en omgang nostalgi med årets sidste remake fra eget katalog. Denne gang står tegnefilmen "Løvernes konge" fra 1994 for skud. Nok én af de mest ikoniske Disney-film, der hører hjemme i 90'er-generationens barndom. Originaludgaven er helligt brød for mange, hvorfor instruktør Jon Favreau skal træde forsigtigt med sin fortolkning. Og traditionen tro ved disse remakes trædes der for forsigtigt.

Vi følger den unge løve-prins Simba (JD McCrary), der er udset til at blive den fremtidige konge af Pride Lands, når hans far, Mufasa (James Earl Jones), engang dør. Dette behager dog ikke Mufasas bror, Scar (Chiwetel Ejiofor), der i skjul udtænker en plan for at overtage tronen. Dette forløb tvinger unge Simba i eksil, hvor han møder Timon (Billy Eichner) og Pumba (Seth Rogen). Prinsen må nu genopdage sig selv og se fortiden i øjnene, så tronen retmæssigt kan tages tilbage.

Historien er præcis, som man kender den. Og i teorien er der heller intet i vejen med at genbruge plotpunkter – dette er jo en genindspilning. Men når nyfortolkningen genfortælles med klipning og skud for skud, hvor langt størstedelen er taget direkte fra originalen, opstår der problemer. Især når størstedelen af dialogen kan siges ordret fra 1994-udgaven. Også selvom enkelte linjer er ændret, og vi får et par nye scener, der udbygger Scar en tand mere end originalen.

Generelt føles filmen mere som en remaster end et remake, hvor grafikken er blevet forbedret, tilsat enkelte nye korte sekvenser og et par små ændringer – men hvor oplevelsen essentielt er den samme. CGI-effekterne er virkelig smukke, selvom karakterernes ansigter er følelsesløse. En konsekvens af fokusset på fotorealisme. I sidste ende må det erkendes: 90% af filmen er en shot-for-shot remake. Sjæl og personlighed er i "Løvernes konge" væk. Groft sagt er dette Disneys svar på Gus Van Sants remake af "Psycho". Van Sants eksperiment var, om man kunne genskabe en film og derved dens succesfulde indtjening. Det lykkedes ikke dengang, men det lykkes måske i denne omgang. Favreau lister på æggeskaller for ikke at gøre tegnefilmens fanskare sure. De skal dog nok blive glade for at gense deres yndlingsøjeblikke med moderne teknologi, men film, der kan stå på egne ben, er trods alt at foretrække.

"Løvernes konge" er ikke en håbløs oplevelse. Hans Zimmer leverer igen fremragende musik, mens humoren er i topform. Keegan-Michael Key er evigt underholdende som hyænen Kamari, men det er især Eichner og Rogen, der fremtryller de største grin. Udover perfekt kemi virker deres dialog improviseret. De to herrers originale jokes ender med at være det bedste ved denne remaster, hvilket giver et glimt af potentialet bag nyversioneringen af tegnefilmen, som desværre ikke ender konge-godt.

"Løvernes konge" er dog snarere unødvendig end dårlig. Har man set tegnefilmen fra 1994, er genindspilningen unødvendig at kaste sig over. Hvis du gerne vil gense dine yndlingsøjeblikke med en ny klat maling, kan gensynet med Simba anbefales. Originalen er dog stadig udgaven med hjerte og personlighed – og som et barn af 90'erne nok vil holde mest af.

Løvernes konge

Kommentarer

Løvernes konge

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen