Anmeldelse: Mid90s

Jonah Hill debuterer flot som instruktør med coming of age-filmen "Mid90s", der hylder venskab, halvfemserne og skater-subkulturen.

Efter over ti år, hvor rollen som klassens klovn har defineret Jonah Hills skuespillerkarriere, lader det til, at hans kunstneriske renæssance nu er fuldbyrdet. En genopfindelse, der henover årene er kommet af roller med psykologisk dybde til et nu midlertidigt punktum bag kameraet. Fra gennembruddet som kiksede Seth i nyklassikeren "Superbad" og et hav af lignende komedieroller blev kursen sat mod Oscar-præstationer og rollen bag kameraet. En nyfunden kreativitet, der har ført til krediteringer som manuskriptforfatter, producer, og som nu kulminerer med instruktørdebuten "Mid90s" – en hyldest til Hills egen rodløse ungdom. 

Som titlen delvist indikerer, placerer "Mid90s" sig i midthalvfemsernes Los Angeles og centrerer sig om den 13-årige Stevie (Sunny Suljic, der gjorde sig bemærket i "The Killing of a Sacred Deer"). Henover en sommer følger vi introverte Steve, der søger sammen med en gruppe utilpassede drenge, som bruger dagene på skateboard og fester. Hver dag længes Stevie efter at hænge ud med de ældre drenge, som han idoliserer og mærker et fællesskab blandt. De nye venner anerkender Stevie som ligeværdig. Helt modsat derhjemme, hvor knægten flygter fra sin omklamrende mor (Katherine Waterston) og aggressive storebror (Lucas Hedges). 

Det tager kun få minutter, før det står klart, hvad Jonah Hill vil med "Mid90s", som han selv har skrevet og instrueret. Den 35-årige filmskaber er nemlig ikke interesseret i sjofle vittigheder og festlige udflugter, som oftest har defineret rollerne foran kameraet. Godt nok har Stevies skater-venner kulørte nicknames som Fuckshit og Fourth Grade – hvortil de heller ikke er blege for at kaste om sig med politisk ukorrekte gloser. Men for Jonah Hill er det den følelsesmæssige kerne, som opstår blandt rodløs ungdom og nye venskaber, der er vigtig, fremfor skarpladte replikudvekslinger og sjove scenarier.

Med autentisk gengivelse af et ikke så fjernt årti, hvor posede bukser og alt for store t-shirts dannede bybilledet i det urbane Californien, dykker Jonah Hill ned i en nostalgisk tidslomme. Filmet på grynet 16mm-kamera oplever vi en ubestandig tidsalder, hvor venskab og sammenhold definerede skater-subkulturen. Om det er, når der skal alarmeres om sikkerhedsvagter, når der skates på forbudte områder, eller når unge mennesker må acceptere, at det bramfrie teenageliv har en udløbsdato. Konflikter og tematikker – der blev taget hånd om i "Minding the Gap", sidste års bedste dokumentarfilm – som Jonah Hill nu glimrende viderefører med en gruppe drenge, der er en fornøjelse at hænge ud med.

Som en slice of life-fortælling er Jonah Hill tydeligt mere opmærksom på stemning og følelser fremfor plot og tematisk udpensling. Kongen af amerikansk indiefilm, Harmony Korine, og svendestykket "Kids" fra 1995 står åbenlyst som altoverskyggende referencepunkt for Hills debutfilm. Ikke alene dukker Harmony Korine selv op i et splitsekund i rollen som et engangsknald hos Stevies mor. Kultinstruktørens plotløse tilgang og sans for udramatiske billeder, der episodisk afbrydes af alvorstunge og provokerende scener, kan spores i "Mid90s". 

Imitation er den højeste form for smiger, og som filmskaber kunne Jonah Hill med "Mid90s" snildt blive stemplet som en indie-wannabe, der har stjålet med arme og ben fra sine idoler. Men med sin instruktørdebut formår det kreative talent at stå på egne ben og udfolde sine evner på fineste vis. Filmmager-evner, der er første skridt mod at stå side om side med forbillederne Harmony Korine, Shane Meadows og Gus van Sant.

Mid90s