Anmeldelse: Mødregruppen

Christina Sederqvist virker til at være i sit es, når der skal skrives jokes om babybræk og arrogante mænd, der knalder nanny'en.

Mens danske drama- og indiefilm gennemgår et decideret nybrud som resultat af kunstneriske ambitioner og internationalt format, lader nytænkningen i den moderne folkekomedie til at være gået i koma. Fridtjof Films "Alle for én"-serie og "Klassefesten"-trilogien har været faste indslag, hvor skabede grimasser og klunker-i-klemme scenarier har sat dagsordenen. Charlotte Sachs Bostrups kvindeledte "Mødregruppen" skal nu ruske liv i den feterede genre, og i et miks af humor og drama lykkes det halvvejs.

I den fynske by Korinth lever de to kusiner Line (Danica Curcic) og Maja (Julie Agnete Vang) en barndom som uadskillelige bedste veninder. Deres fædre driver en succesrig fabrik, men da handlingen rykker årtier frem, er alt ændret. Efter fædrenes død har kusinerne mistet kontakten, og Line har arvet fabrikkens formue. Hun lever et jetset-liv som nybagt mor i Hongkong, mens Maja bittert sidder tilbage i barndomshjemmet – udfordret på økonomi og skrålende børn. Da Line opdager, at manden, Bjørn (Anders W. Berthelsen), knalder barnepigen, rejser hun mod Korinth for at gemme sig med baby. Stedet, hun svor aldrig at besøge igen. Men Maja er ikke klar til forsoning, så Line indlemmer sig i hendes mødregruppe, hvor der er gode råd at hente, når barn og venskab skal plejes – mens Bjørn er lige i hælene for at få kone og baby hjem.

"Mødregruppen" er skrevet af Christina Sederqvist, der sammen med Linda P udgjorde halvdelen af den umage duo Winnie og Karina. Med sig bringer manuskriptforfatteren noget af den galgenhumor, som så ofte kendetegnede de to piger på prøveløsladelse. Sederqvist virker til at være i sit es, når der skal skrives jokes om babybræk og arrogante mænd, der knalder nanny'en. Hun kan dog ikke se sig fri fra et utal af platte oneliners, som hyppigt afgiver stive replikudvekslinger. Til gengæld begår den tidligere komiker en mindre bedrift ved at give plads til elementet, der ofte har manglet i den folkekære komedie: et grundlæggende drama. I dette tilfælde mærkes det, når Line balancerer i kampen med sin utro mand, forældremyndighed og tabt venskab.

Der er ingen tvivl om, at det er selve mødregruppen og dynamikken imellem, som er filmens hjerte. Rytteriets Martin Buch er højdepunktet som homoseksuelle Mons, der slipper overraskende sobert igennem plathederne som gruppens ene mandlige medlem, mens Lærke Winther tildeles de skarpeste replikker som hyggemoren Solvej.

I rollen som Line viser Danica Curcic, at hun er en af Danmarks skønneste skuespillere, når det kommer til likeability, men skyggen af komisk timing halter desværre efter. Fish out of water-konceptet er yndet i komediegenren, men når snobbede Line vralter rundt hos den lokale købmand og efterspørger dyr Dom Pérignon, virker det mere som en kikset Netto-reklame end komisk kunnen.

"Mødregruppen" føles på mange måder som en klassisk dansk komedie, hvor pruttehumor, skæve karakterer og en simpel historie skal udgøre den hellige treenighed. Men alligevel formår den at hæve sig en smule over den type komedie, publikummet er blevet vant til. I takt med besætningen, der primært udgøres af kvinder – både foran og bag kameraet – virker humoren frisk, når mødregruppen giver afveksling fra den typiske mandlige trio, mens der også er plads til en central nerve af alvor. "Mødregruppen" bliver ikke et nybrud i dansk komedie, men forhåbentlig sælger den billetter og viser dermed nye græsgange.

Mødregruppen