Anmeldelse: Sidste strejf af kærlighed

Til trods for en dybfølt romance har "Sidste strejf af kærlighed" talrige problemer.

I 1999 debuterede Paul Morrison med "Solomon and Gaenor", som blev nomineret til en Oscar for Bedste internationale film. Siden da har britens produktionsniveau været sparsomt, hvor det kun er blevet til yderligere to spillefilm, "Wondrous Oblivion" fra 2003 og "Little Ashes" fra 2008. 13 år senere er Morrison aktuel med det romantiske drama "Sidste strejf af kærlighed". En tilbagevenden, der godt kunne være bedre.

Dave (Dave Johns) er en ældre herre, der en dag, da han lufter sin hund, møder den ældre dame Fern (Alison Steadman). Trods en skæv start ender parret med at gå 23 ture sammen, og gradvist kommer de tættere ind på livet af hinanden, og en romance mellem dem opstår. Romancen trues dog af hemmeligheder, som de tilbageholder for hinanden.

I sig selv er det forfriskende at se en romance opstå mellem to ældre personer på film. For kærligheden kender ingen alder. Selvom den fortrinsvis hemmelige fortid selvfølgelig spiller ind i fortællingen, er romancen til at føle for, der hvor dens elementer er genkendelige. De hjertevarmende øjeblikke, hvor det er svært ikke at blive smittet af kærlighedshistorien og interessant at følge, hvordan det ender for Dave og Fern.

Til trods for den dybfølte romance har "Sidste strejf af kærlighed" talrige problemer. Alt for ofte bygger scenerne op til drama eller store følelser for så pludselig at klippe til en anden scene, der dræber al momentum. Dertil er plottet fyldt med problemer. Moralske dilemmaer ender uforløste, hvor Paul Morrison, der selv har skrevet filmen, ofte løser situationerne den nemmeste vej. Eksempelvis med en sen afsløring, der introducerer en karakter, som får publikum til at tro, at denne part har fundet lykken hos en anden. For blot at afsløre, at det er et familiemedlem med et andet alvorligt problem, som derefter aldrig bliver italesat. Dette er blot ét af mange nedslag.

Der er også forsøg på sociale kommentarer – såsom hvor koldt og kynisk det offentlige behandler folk med økonomiske problemer (der i sig selv skaber et gigantisk plothul), og omkring udfordringer i sundhedssektoren. Potentialet til en dybere historie er der, men filmen ser sig tilfreds med overflødige og flygtige svar. Hver gang filmen tilbyder en dejlig og sød romance, følger der uforløste idéer i en lind strøm. Og selvom Morrisons fortælling er jordnær, ødelægger sammenviklingen af plottråde ultimativt indlevelsen. Til tider føles "Sidste strejf af kærlighed" som at være vidne til noget virkeligt og ærligt. Andre gange er manuskriptet så tyndt og uforløst, at man mindes om, at det "blot" er en film.

"Sidste strejf af kærlighed" har en romance, der er til at føle for med de allerbedste forhåbninger for Dave og Fern. Men historiens overfladiske social kommentarer, belejlige og ubehjælpelige drejninger og uforløste moralske pointer gør i sidste ende intet godt for fortællingen. Paul Morrisons fjerde spillefilm gør sit ærinde: Den underholder med sine 102 minutter. Men gås der i dybden, er dette en uforløst fortælling, der sjældent følger sine idéer til dørs. Og derfor hurtigt er glemt, når rulleteksterne melder sin ankomst.

Sidste strejf af kærlighed