Anmeldelse: The Black Phone

"The Black Phone" er medrivende, intens og mørk.

I 1976 udgav Blue Oyster Cult sangen "(Don’t Fear) The Reaper". Men virkeligheden er noget andet og kan være ond og brutal. Man bør nok frygte det ukendte og især, hvis man møder en mand med maske og sorte balloner. Scott Derricksons "The Black Phone" er en grum og mørk historie, der tager flere tabuer op, men den leverer samtidig en medrivende historie, der bestemt giver valuta for pengene.

Flere teenagere er forsvundet. Politiet er på bar bund, og byens avis har døbt kidnapperen "The Grabber". Den unge Finney og hans søster Gwen bor hos deres alkoholiserede far og går i den lokale skole. Da Finney en dag bliver taget af grabberen, vil Gwen gøre alt for at finde ham. Den mystiske kidnapper smider Finney i et mørkt kælderværelse, hvor det eneste mærkbare er en sort telefon på væggen. Finney må finde en vej ud, men pludselig ringer den ledningsløse telefon.

Horrorfilm, der foregår i 70'erne, er blevet noget af en trend i moderne amerikanske horrorfilm. Hele "Conjuring"-universet udspiller sig i årtiet. Nutidige film som "It Follows" og "It" drager klare paralleller til årtiets virkemidler. I 70'erne var stemningen og karaktererne mere i centrum end bare jumpscares og billige skrækeffekter. Det hylder "The Black Phone" og gør det ret vellykket.

Instruktør Scott Derrickson, som stod bag "Sinister", som også var inspireret af 70'ernes horrorfilm, sætter stemningen og karaktererne først. Finney er en ung dreng, der skal udvikle sig til en ung mand, og det giver Scott os tid til at observere. Når Finney bliver fanget og sat i kælderen, bliver det nærmest en metafor for hans psyke. Han skal kæmpe sig op af det mørke hul for at blive en selvstændig ung mand. Der er smurt tykt på, men det fungerer. Den titulære sorte telefon spiller en vigtig, men på nogle punkter lidt vag karakter i filmen. Det er Finneys udvikling, der er interessant at følge.

At tage et emne som børnekidnapning er et tabu, hvor der skal spilles med forsigtige kort. Heldigvis lykkes det for Derrickson og hans skuespillere. Det er en grum historie, men samtidig en historie med lys for enden af tunnelen. Instruktør Scott har desværre et problem med at finde ud af, hvilken form for horrorfilm han gerne vil fortælle.  Den realistiske historie bliver mixet med både overnaturlige elementer og drømmesekvenser. Hvis fokus havde været på Finneys kamp for at slippe ud af det mørke kælderrum, havde det været en endnu stærkere historie.

Den unge Mason Thames gør det rigtig godt som Finney, og han bakkes op af nogle velvalgte unge mandlige bikarakterer, som giver filmen dens nerve. Madeline McGraw gør det, hun skal som Gwen, og hun skal nok ende som fleres yndling – men for nogle kan hun godt blive øretæveindbydende. Samtidig er hendes vej til Finneys befrielse en af filmens svage punkter. Og så har vi Ethan Hawke som grabberen. Hawke har næsten altid spillet the good guy, så det er befriende at se ham som et rigtigt modbydeligt dumt svin. Og han leverer. Der er scener, som vil give kuldegysninger langt ned ad rygraden, blandt andet hans velplacerede vredesudbrud. Man ved aldrig, hvor man har ham henne, og det gør ham intens og ubehagelig.

"The Black Phone" er medrivende, intens og mørk. Mason Thames er rigtig god som den unge Finney, og han får godt modspil af unge nye talenter og en skræmmende Ethan Hawke. Filmen lever på dens stemning og karakterer, men falder desværre igennem, da den gerne vil være flere ting på én gang: både overnaturlig og realistisk. Havde den holdt sig til den realistisk, mørke tone, havde der været en ekstra stjerne i hatten. Men lige nu er der 4 mørke stjerner til en ubehagelig og stemningsfuld thriller, der nok skal resultere i et mareridt eller to.

The Black Phone