Anmeldelse: The Scheme (HBO Nordic)

"The Scheme" udnytter sin karismatiske hovedperson, historiens plot-twistede natur og uretfærdigheden i college-basketball til underholdende intriger.

I disse dage har dokumentarfestivalen CPH:DOX i særdeleshed gjort sit for den danske filmkultur ved at frigive snesevis af danske og internationale dokumentarer online. Streaming-giganten Netflix har udsendt årets mest omdiskuterede dokumentar i form af den besynderlige, bestialske "Tiger King – mord, kaos og galskab". HBO har også set sit snit til at udgive en dokumentar, og med "The Scheme" vises en strømlinet fremstilling af korruption i amerikansk college-basketball gennem hovedaktøren Christian Dawkins.

Bedrageri, bestikkelse og basketball er udadtil ikke ensbetydende, men hvor der er penge, er der risiko for korruption. Christian Dawkins startede selv som en arrogant basketballspiller, men egentlig passede hans hjerne og personlighed bedre til livet som agent for spillerne. En forretningsmulighed åbnede døren for opstarten af drømmefirmaet, men det krævede tvivlsomme transaktioner fra lumske personager. Branchekendte Dawkins bedes om at bestikke trænere, så de kan få vidunderspillerne til at skrive kontrakt med finansmændene. At disse mystiske bagmænd så var FBI på mission betød en pludselig timeout.

Dawkins er en forbryder. Han fortæller det selv i starten af det talking head-interview, der udgør hans side af sagen. Instruktør Pat Kondelis tilsidesætter dog den altoverskyggende beskrivelse som kriminel ved at dedikere de første 20 minutter til Dawkins' ungdom. Følelsesladede interviews med familien danner den emotionelle grobund for både Dawkins og publikum. Denne medfølelse får hurtigt den unge forretningsmands mundtøj på gled, og det er tydeligt, at det meste af hans job begik sig på at snakke og charmere. Branchen forudsætter, at agenter har et betydeligt ego, men det tilføjer blot en ekstra dimension til Dawkins, og det giver passende en portion humor til en informationstung film.

I 1994 udkom den sandfærdige, håbefulde dokumentar "Hoop Dreams", der følger to drenge i deres nådesløse kamp for at få et college-stipendium og adgang til NBA. Drømmene fra "Hoop Dreams" er forsvundet, for "The Scheme" er et mareridt, der står i dollartegnets tegn. Hver ung, talentfuld spiller er en lotteriseddel, for hvis en agent blot repræsenterer en enkelt spiller, der går pro, så har de vundet puljen. Den kapitalistiske drøm forpurrer Dawkins' selviscenesættelse som en slags Robin Hood for de underbetalte college-spillere, for hver gang der er penge involveret, går han efter et risikabelt trepoints-skud frem for en sikker toer.

Hvis Dawkins er Robin Hood, så er FBI sheriffen af Nottingham. Stålfast forsøger de at slå ned på korruption i college-basketball, eftersom NCAA's regler om amateurism begrænser de unge spilleres indtægt til betalinger under bordet. FBI's ihærdighed sætter dog det amerikanske retssystem på prøve. De skuer Dawkins som potentiel syndebuk og lokker ham ind i fælden med spandevis af skatteydernes penge. Mængden af ressourcer, der bruges på at fælde en lille håndfuld spillere på en landsdækkende bane, er ufattelig. På udskiftningsbænken sidder der også et raceelement, som sporadisk bliver skiftet ind, men det er en mudret affære om en sort knægt, der vil skabe et navn for sig selv.

"The Scheme" udnytter sin karismatiske hovedperson, historiens plot-twistede natur og uretfærdigheden i college-basketball til underholdende intriger, men dokumentaren lider en anelse under den asymmetriske gennemgang af sagen. Selvom FBI og distriktsdomstolen ikke ville medvirke i dokumentaren, er Dawkins' side af sagen lidt lumsk og selvmodsigende opbygget – og ikke et perfekt slam dunk i sig selv.

The Scheme (HBO Nordic)