Anmeldelse: Star Trek: Strange New Worlds - Sæson 2 (SkyShowtime)

Den populære spin-off vender tilbage med en ny sæson, der både har sine op- og nedture – og klart flest af de førstnævnte.

"Star Trek"-serier (og der er efterhånden elleve af dem) er berygtede for at komme langsomt ud af starthullerne. Faktisk ikke bare langsomt, men decideret famlende. Selv "Star Trek: The Next Generation" – en af tv-historiens største succeser – lagde ud med to svage sæsoner fyldt med pinagtige brølere. Og 2. sæson af "Star Trek: Picard" var en håbløs bundskraber, mens dens nyligt overståede 3. sæson leverede det bedste "Star Trek" siden 1999.

Der er kun to undtagelser fra reglen. Den ene er den oprindelige "Star Trek"-serie fra 1960'erne, som blev skudt i gang med et kreativt big bang, før gassen gik af ballonen i dens tredje og sidste årgang. Den anden er "Star Trek: Strange New Worlds", som startede sidste år og øjeblikkeligt bjergtog både fans og kritikere med sit charmerende persongalleri og sine underholdende historier med ægte patos og herlig humor. Derfor er der måske en form for bagvendt logik i, at 2. sæson af "Star Trek: Strange New Worlds" – som undertegnede har set lige godt halvdelen af – ikke er nær så god som seriens første. En "Star Trek"-serie kan åbenbart ikke holde warp-motorerne kørende fra start til slut.

Nok en gang følger vi heltene om bord på Starfleet-rumskibet Enterprise (inklusive en ung Spock) i det 23. århundrede. Og en af grundene til, at sæson 2 er sin forgænger underlegen, er, at den i flere ombæringer skiller sine helte fra hinanden. Derved giver serien afkald på sin største force: den skønne dynamik mellem karaktererne. For eksempel er Enterprises kaptajn, den enormt empatiske og karismatiske Christopher Pike, næsten helt væk i to af sæsonens tre første episoder. Måske var skuespilleren, Anson Mount, nødt til at tage en timeout, så han kunne indspille sine scener som superhelten Black Bolt i Marvels "Doctor Strange in the Multiverse of Madness"?

Hvorom alting er, så famler resten af castet efter at kompensere for Mounts fravær – som musikere i et liveband, der pligtskyldigt spiller en monoton pausemelodi, mens forsangeren smører ganen backstage. Der er dog masser af imponerende action i åbningsafsnittet, "The Broken Circle", og selvom midterdelen er sløv, så er Ethan Peck (Gregorys barnebarn) simpelthen så god som Spock, at man rammes af en berusende glæde, når han til sidst træder i karakter som midlertidig kaptajn.

Men selvom hele Enterprise-besætningen er samlet igen i afsnit 2, "Ad Astra per Aspera", så er det en sløv episode med en kedelig retssag som omdrejningspunkt: Skal Pikes højre hånd, Una Chin-Riley, straffes for at have løjet om at være genetisk manipuleret? Iblandt "Star Trek"-franchisens næsten 900 tv-afsnit er der adskillige bedre retssalsdramaer med mindre prædikende plapren og mere interessante, samfundsrelevante overvejelser.

Dernæst får vi "Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow" – et forglemmeligt tidsrejseafsnit, som bruger alle sine kræfter på (forgæves) at iscenesætte en rørende romance mellem Enterprises sammenbidte sikkerhedsofficer, La’an Noonien-Singh, og en yngre udgave af kaptajn James T. Kirk fra en alternativ tidslinje. Samtlige skuespillere er superbe og veloplagte, men de får for lidt at arbejde med her, og afsnittet snegler sig afsted i en kedelig, kold udgave af nutidens Toronto. Resten af sæsonen bugner vel at mærke af førsterangs scenografi og computereffekter.

Men dernæst finder sæsonen for alvor fodfæstet. "Among the Lotus Eaters" er en ufatteligt spændende thriller med en genial præmis: Pike og Co. kæmper for at undslippe et ugæstfrit solsystem fyldt med kæmpeasteroider og monstre, mens de samtidigt mister hukommelsen og dermed evnen til at udføre deres jobs. Og "Charades" og "Lost in Translation" er to "Star Trek"-nyklassikere, der med manér og henholdsvis effektiv komik og skrækindjagende gys fremfører et af franchisens stærkeste mantraer: Vær åben over for det ukendte og anderledes. Sæsonens stærke midterdel indikerer, at vi i dén grad kan se frem til sæsonens sidste akt og den uundgåelige sæson 3.

Anmeldelsen er baseret på 6 ud af 10 afsnit. Serien kan ses på SkyShowtime, hvor et nyt afsnit udkommer hver uge fra og med den 16. juni.

Star Trek: Strange New Worlds - Sæson 2 (SkyShowtime)