Moovy Exclusive: Moovy til virtuel pressekonference med holdet bag Pixars "Elementært"

Instruktøren Peter Sohn og produceren Denise Ream fortæller os om Pixars seneste computeranimerede eventyr.

Pixar har i årtier gjort en dyd ud af at vende op og ned på vores opfattelse af verdenen omkring os. At få os til at kaste et ekstra blik på ting, som vi sjældent har skænket et øjebliks eftertanke... Vores legetøj er faktisk levende. Monstrene under sengen er slet ikke monstre. Rotter kan lave gourmetmad. Vores følelser lever deres eget liv. Og nu i selskabets 27. spillefilm, "Elementært" (på engelsk: "Elemental"), er det de fire klassiske elementer, som Pixars tryllekunstnere giver os et nyt perspektiv på: ild, jord, luft og vand.

I den nyeste Pixar-films fantasifulde univers er hvert element en særskilt, levende race. De lever alle sammen side om side i én gigantisk metropol, men af gode grund clasher de, når de mødes. Kan en våd vandmand, Wade, og en brandvarm ildkvinde, Ember, mon finde sammen på trods af deres åbenlyse, elementære forskelle? Det lyder måske som et noget abstrakt scenarie, men som så ofte i Pixars film er den dybereliggende historie hér enormt aktuel i vores virkelige menneskeverden: i dette tilfælde kampen mod fordomme.

Romantiske komedier og kultursammenstød

"Det hele udsprang fra mit eget ægteskab," fortæller filmens instruktør, Pete Sohn, os, da Moovy – sammen med andre udvalgte medier fra verdenspressen – sludrer med Sohn og hans producerpartner, Denise Ream, over Zoom. Og ganske vist har Sohn ikke skrevet det endelige manuskript til "Elementært", men hele historien er baseret på hans oprindelige grundidé. "Hun er halvt italiensk," fortsætter Sohn, "og jeg er koreansk. Og jeg siger ikke, at italienere er 'ild', men min hustru er meget passioneret, og jeg er mere skrøbelig. Og der skete et kultursammenstød, da jeg giftede mig med en, der ikke var koreaner."

Men det er ikke blot forholdet mellem Sohn og hans kone, der ligger til grund for filmens plot. Sohns ofte hårde opvækst som en koreansk immigrant i New York var også en stor inspirationskilde: "Mine oplevelser i New York og den fremmedfrygt, som jeg og mine forældre oplevede, er ting, som jeg stadig bakser med. Og jeg forsøger at finde en god måde at tale med mine børn om de ting på. Men filmen er først og fremmest tiltænkt som en håbefuld historie."

Sohn og Ream afslører desuden, at fortællingen om filmens unikke turtelduer er kraftigt inspireret af de succesfulde rom-coms "Moonstruck" og "My Big Fat Greek Wedding" – og en del af familiedramaet tager endda afsæt i "The Godfather". Og filmens visuelt overdådige, kulørte verden er delvist inspireret af Jean-Pierre Jeunets "Amelie" og "De fortabte børns ø". Det er altså nogle store filmmagere, hvis fodspor Sohn og Ream går i. Men med Pixars imponerende meritter in mente er det intet under, at den kreative duo tør at gøre forsøget.

Mangfoldighed og multitalenter

Sohn har længe slået sine folder hos Pixar. Han arbejdede som storyboardtegner på blandt andet "Ratatouille" og "Op", før han i 2009 instruerede en af selskabets bedste animerede kortfilm, "Delvist skyet" (på engelsk: "Partly Cloudy"), før han blev forfremmet til spillefilmsinstruktør og lavede "Den gode dinosaur" i 2015. I Pixars lydstudie har Sohn også været en aktiv herre – han lagde stemme til Buzz Lightyears uimodståelige robotkat, SOX, i sidste års "Lightyear". SOX var uden tvivl dén films højdepunkt, og man kan sågar høre Sohns stemme i "Spider-Man: Across the Spider-Verse", hvor han har rollen som Miles Morales’ gode ven, Ganke. Kort sagt: Sohn er et ægte multitalent.

Og Ream er en erfaren producer, som samarbejdede med Sohn på "Den gode dinosaur", og som også superviserede VFX-arbejdet på live-action-storfilm som "Men in Black", Deep Impact" og sågar den første "Harry Potter"-film.

Parret slår i øvrigt fast, at filmens hyldest til mangfoldighed og forskellighed afspejles i Pixars arbejdsgange, som har gennemgået en stor udvikling de seneste år. Sohn fortæller: "Pixar har gjort en stor indsats for at få flere forskelligartede fortællere i alle afdelinger." Ream tilføjer: "Vores film afspejler virkeligheden hos selskabet, og det er fantastisk. Det er vi virkelig stolte af."

Van(d)vittige ambitioner

Forinden Zoom-konferencen fik vi lov til at se en helt særlig, eksklusiv online-præsentation, der gennemgik projektets udvikling fra idéstadiet til færdig film. Vi så bl.a. talrige forskelligartede udgaver af filmens figurer, som animatorerne eksperimenterede på i årevis – fra simple, håndtegnede skitser til færdiggjorte 3D-figurer – og filmholdet måtte gå gennem ild og vand (lykkeligvis blot i overført betydning) for at skabe nogle troværdige 3D-karakterer:

"Vand kan være en hvilken som helst farve," fortæller Sohn, "fordi vand fungerer som et spejl. Og det skabte en hel særlig udfordring, når vi smækkede lys på det. Vi havde 26 folk på vores lyshold, og normalt har vi 50 eller 60." Ream indskyder: "Vand er altid svært fra et visual effects-perspektiv, men når du så også skal få det til at levere en skuespillerpræstation..."

I "Elementært" mødes vand og ild, og sød musik (komponeret af Thomas Newman) opstår. Som Sohn så fint formulerer det: "Ember har været nødt til at bygge en mur over for resten af verden, hvor infrastrukturen hovedsageligt er lavet af vand. Den mur har givet hende en helt særlig råstyrke, som jeg ville ønske, at jeg selv havde mere af. Men den mur har også smadret dele af hende og hendes selvforståelse. Jeg er vild med, at Wade er en spejlfigur. Han er der ikke for at gøre Ember klogere på verden, men for at vise hende, hvem hun er. Og gennem deres forbindelse og sårbarheden i deres møder lærer hun sig selv bedre at kende."

Ud over at filmens figurer var svære at skrue sammen, så var det samtidigt en stor udfordring for filmmagerne at lave "Elementært" under en verdensomspændende pandemi. "Det var en kæmpe udfordring at administrere og producere en så kompleks film på afstand uden at være sammen med filmholdet," konstaterer Ream. "Det føltes som at være bagbundet."

For Sohn var det mere personlige hændelser, der vanskeliggjorde hans arbejde på filmen: "Jeg mistede begge mine forældre, mens vi arbejdede på filmen. Min far gik bort, da vi gik i gang på projektet, og mod slutningen døde min mor. Det rystede mig naturligvis, men... jeg ved ikke, om det skyldes min opvækst, men jeg følte, at vi bare måtte fortsætte, fortsætte, fortsætte. Jeg var tæt på at køre af sporet, men for at ære dem arbejdede jeg så hårdt og gav filmen så meget kærlighed, som jeg kunne."

Dén kærlighed får danske biografgængere mulighed for at mærke i biografen, når "Elementært" udkommer den 6. juli.

Kommentarer

Moovy til virtuel pressekonference med holdet bag Pixars "Elementært"

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen