Streamingforbruget er vokset med 400% under Covid-19

I ny rapport skiller de skandinaviske lande sig ud i statistikken.

Flere og flere bruger video-streaming i alskens afskygninger til at se og dele nyheder og underholdning – men også i forbindelse med kommunikation og fysisk træning. Ifølge en ny global undersøgelse fra Limelight Networks, "How Video is Changing the World", er der en tydelig og markant stigning i dette forbrug i forhold til tidligere statistikker. Globalt ser vi hver især over fire timers online-video hver dag. I Skandinavien er tallet endnu højere: fire timer og 52 minutter.

Nyheder, koncerter, træning

Rigtig mange mennesker (70%) har brugt online-video til at holde sig informeret ved at se live streaming-taler og pressekonferencer under pandemien. 43% i Skandinavien har gjort det på nyhedswebsteder, mens 24% har streamet video via de sociale medier. 63% af den ældre befolkning – inklusive dem, der er født i løbet af 1940'erne – ser streaming-nyheder og informationer online.

Efterhånden som forbruget af video er steget, er forbruget af andre former for interaktiv underholdning også steget. En tredjedel (31%) af de globale forbrugere og 36,5% i Skandinavien har bl.a. haft deres første e-sportsoplevelse under pandemien. En lignende tendens bemærkes også i underholdningsindustrien. Mens mange live-begivenheder er indstillet, steg interessen for virtuelle koncerter. Næsten halvdelen (44%) og 53% i Skandinavien sagde, at de havde set deres første virtuelle koncert.

Fysisk træning har også taget skridtet ind i den digitale verden, 31% af de adspurgte (28% i Skandinavien) havde deltaget i forskellige træningssessioner online, og yderligere 24% (25,6% i Skandinavien) planlægger at gøre det engang inden for de næste seks måneder i henhold til de globale tal i undersøgelsen.

Fjernarbejde, fjernundervisning og e-sundhedsvæsen

En stor procentdel af telearbejde og faglig udvikling er afhængig af online-video. Pandemien har tvunget mange til at arbejde væk fra arbejdets lokaler, og 79% er enige om, at online-video giver dem mulighed for at opretholde daglige aktiviteter. 33% (29,1% i Skandinavien) arbejdede hjemmefra for første gang og sagde, at online-video hjælper dem med at holde kontakten med kolleger (24%) og arbejde mere effektivt (36% mod 35,2% i Skandinavien).

Mere end halvdelen (60%) har brugt eller planlægger at bruge online-video til professionel udvikling eller til at lære noget nyt (23% i Skandinavien). De fleste (83% og 81% i Skandinavien) mener, at videobaseret læring fortsat vil være en vigtig del af livet engang efter coronakrisen.

Pandemien har også ført til en hurtig stigning i online-sundhedsydelser over hele verden. Mere end en femtedel (22% og 32% i Skandinavien) har for nylig set deres læge virtuelt. Denne tendens forventes at vare længere end pandemien, og ca. en fjerdel (27% og 23, 2% i Skandinavien) planlægger at afholde digitale sundhedsopkald i løbet af de næste seks måneder.

At arbejde og lære eksternt eller endda søge pleje gennem apps som "My Doctor" ("Min Læge"-appen i Danmark) har været muligt i lang tid. Men i dag bruges tjenesterne af flere, og den tendens forsvinder næppe.

Om rapporten

Rapporten "How Video is Changing the World" er baseret på svar fra 5.000 mennesker, der er 18 år eller ældre og bosiddende i Frankrig, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Skandinavien, Singapore, Sydkorea, Storbritannien eller USA, og som ser online-videoer i en time eller mere hver dag. 

Kommentarer

Streamingforbruget er vokset med 400% under Covid-19

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen