Anmeldelse: A Hero

Oscar-darling kaster et kritisk blik på medieskabte helte i kompleks drama.

Iransk film var mere eller mindre ukendt for det internationale – og danske – publikum, før Asghar Farhadi blev nationens store helt ved i 2012 at vinde en Oscar for Bedste udenlandske film for "Nader og Simin – en separation". Den første nogensinde for landet, som i 2016 gentog successen og trak en Oscar mere hjem med "The Salesman". De sidste ti år har den 50-årige festival- og anmelder-darling gået på vandet. Heriblandt med "A Hero", der sidste år høstede Grand Prix-prisen på Cannes, den næststørste anerkendelse efter Guldpalmen. Og Farhadis bundniveau er overmenneskeligt, når niende film i rækken må anses som mesterinstruktørens nok svageste.

Rahim (Amir Jadidi) sidder bag tremmer, efter han er kommet i stor gæld og ikke i stand til at betale den tilbage, efter at blevet snydt af en forretningspartner. Da den unge mand har udgang et par dage fra fængslet, forsøger han at finde en udvej fra fængslet. Efter et mislykkede forsøg på at tale sin kreditor til fornuft, sker noget utroligt: Rahims kæreste finder en pose guldmønter ved en bank, som kan indfrie noget af gælden. Men samvittigheden overvinder ham, og da han uselvisk opsøger banken om fundet, spreder sensationen sig om hverdagens usædvanligt ærlige helt. Men noget virker forkert, for det er næsten for godt til at være sandt. Bag Rahims vindende smil er måske andre luskede bagtanker. Alverdens motiver læses ind blandt medier og omgangskreds og faldet fra helt til skurk er som bekendt ikke langt.

Rahims historie er en kompleks rejse. Ikke alene ind i en utroværdig fortællers anatomi, man mildest talt ikke kan gennemskue, men også i de sociale lags afspejlinger og menneskers omskiftelige natur. Klassisk Asghar Farhadi, når vi kastes rundt mellem psykologiens yderpunkter og diskret samfundskritik, men også sært uvedkommende i dette kapitel af mesterinstruktørens mange sider i en bemærkelsesværdig karriere.

De mange plottråde og temaer er viklet elegant sammen i dét, der gør "A Hero" til et subtilt, spændende og kompleks drama, fortalt med et sylespids blik for menneskets styrker og svagheder. At det er umuligt at vide, hvor præcis man har Rahim, eller hvad der reelt er sandt eller manipulation er et tveægget sværd. Som kompleks eksperiment er "A Hero" en ekstremt interessant indblik i fordærvets sider a la tv-serien "Succession". Som fortælling blottet for indlevelse forværres dét, at involvere sig følelsesmæssigt i persongalleriet, som man måske eller måske ikke tages ved næsen af. Distanceringen gør, at vi aldrig for alvor trænger under huden på problemstillingerne og ikke mindst Rahim.

Vores hovedpersons charme leder tankerne hen på Asghar Farhadis retssag mod Azadeh Masihzadeh, hvis dokumentar, "All Winners, All Losers", efter sigende er planket i netop "A Hero". Dét kan man vælge at ironisere over, dét gør så vidt intet fra eller til for filmen i sig selv. For Farhadi selv har været den gode historie varet længe, mens glansen er falmet en smule ovenpå sagen. Omdrejningspunktet i flere af instruktørens film er retsagslokalet, fysisk og på folkedomstolen på symbolsk niveau i mesterlige film som "Alle ved det". "A Hero" belyser samme spil mellem stat og befolkning, sociale lag og hvor hurtigt folkestemninger ændrer sig under påvirkning af sociale medier og rygtedannelser. Lad os håbe, at Farhadis heltegerninger på film fortsætter trods dårlig eksponering.

Asghar Farhadi går med "A Hero" igen i flæsket på spillet mellem samfundsmekanismer og menneskeskæbner. Selvom vi ikke rammer samme høje niveau som den iranske mesterinstruktørs tidligere film, kan den tvivlsomme heltefortælling varmt anbefales som endnu en skarp udstilling af problematikkerne mellem individ og samfund.

A Hero