Anmeldelse: Jumanji: The Next Level

Karakterernes komiske sammensætning får et nøk opad i "Jumanji: The Next Level".

Når en film som "Jumanji: Welcome to the Jungle" kan slå "Spider-Man: Homecoming" i salgstal, tyder noget på, at man franchisemæssigt har lidt af en guldfugl mellem hænderne. Derfor er det ikke overraskende, at den løse efterfølger til Robin Williams-eventyret "Jumanji" fra 1995 nu selv har fået en sequel, der byder på meget af det samme som sin forgænger fra 2017.

Hvor den originale "Jumanji" handlede om et forbandet brætspil, der blev levende, når man spillede det, valgte "Jumanji: Welcome to the Jungle" at følge med tiden og opdatere det til et magisk computerspil. Her blev hovedpersonerne Spencer, Fridge, Bethany og Martha (nørden, atleten, den populære pige og enspænderen) suget ind i spillet, og i skikkelse af fire avatarer skulle de så gennemføre en række baner for at komme hjem igen. Hvilket de selvfølgelig gjorde – samtidig med at de nedbrød fordommene om hinanden og blev bedste venner. So far, so "Breakfast Club" meets "Tron". I den nye film mødes vennerne igen, men den nørdede Spencer er ikke kommet sig over, at han i spillet havde skikkelse af The Rock (til dels forståeligt) og beslutter sig for at vende tilbage til Jumanji. Hans tre venner må derfor tage ind i spillet efter ham, og de får uventet følgeskab af Spencers bedstefar og dennes tidligere kompagnon.

Resultatet er en ganske underholdende rutsjebanetur. Skabelonen er meget lig den forrige film, omend man har tilføjet andre eksotiske lokationer som en ørken, en række roterende gangbroer og en skurkefæstning på toppen af et frossent bjerg. Den mest nævneværdige ændring er dog, at man har valgt at ryste posen lidt og byttet rundt på avatarerne. Meget af den første films komik spillede på modsætningerne mellem spillerne og deres alter-egoer i spillet. Således endte den kuede nørd Spencer som muskelbundtet og actionhelten Dr. Smolder Bravestone (Dwayne Johnson), mens den Instagram-fikserede poptøs Bethany måtte se sig selv blive til en tyk, bebrillet mand ved navn Professor Shelly Oberon (Jack Black).

Man kan indvende, at den ko blev malket til døde der, men det fungerede langt hen ad vejen som humoristisk motor. Anden gang i manegen har vi selvfølgelig brug for noget nyt, så football-tossen Fridge ender nu som Professor Oberon, og helten Smolder Bravestone og hans følgesvend Moose Finbar (Kevin Hart) bliver i denne omgang "spillet" af Spencers gangbesværede bedstefar Eddie (Danny Devito) og hans aldrende kammesjuk Milo (Danny Glover). Det er sjovt at se skuespillere som Hart og Johnson imitere andre skuespillere som Devito og Glover, og især Hart vinder ved ikke at være sadlet op med den sædvanlige brokkende "black guy".

Af andre nye tilføjelser kan nævnes komikeren Awkwafina, Rory "The Hound" McCann og en sort hingst(!) samt aggressive kampstrudse og bidske mandril-aber. Men ellers er det ret meget business as usual. Filmens største problem er dog, at den partout skal punktere de humoristiske scener med rørstrømske samtaler mellem hovedkaraktererne, komplet med insisterende strygere. Hvad enten det er Spencer og Marthas kærestefnidder eller det mundhuggende par Eddie og Milo, der skal forsones, så er det scener, der virker kejtede og klichéfyldte midt i alle de fjollede løjer.

De mange jokes og karakterernes komiske sammensætning får et nøk opad i denne film, men handlingen var bedre i forgængeren. Action-delen kunne godt have været tænkt større, som det normalt er kutymen i en efterfølger. I stedet får vi her nogle kiksede forsøg på drama. Kunne man lide den forrige film, vil den her sikkert også tjekke de fleste bokse. Men større ambitionsniveau har den altså heller ikke.

Jumanji: The Next Level