Anmeldelse: Vilde Rolf smadrer internettet

Af flere årsager føles Rolf anno 2019 mere forældet end vild.

Disney Animation Studios har i over 25 år lavet fortsættelser til deres mest populære film. Til jul kommer fortsættelsen til "Frost", og i sommer fik vi "De utrolige 2". Førhen udkom flere af efterfølgerne på vhs og dvd, hvor Disneys brand nu er blevet så eftertragtet, at alle deres animationsfilm udsendes i biograferne. I forbindelse med vinterferien er Vilde Rolf tilbage, som vi sidst mødte i 2012. Det nye eventyr byder igen på sjove påfund, men ikke noget, der er vanvittigt originalt.

Rolf og veninden Vanellope har det godt i hver deres spil i arkadehallen, og når der lukkes ned, spenderer de tid sammen i stikkontakten. Men en dag går det galt. Rolf kommer ved et uheld til at ødelægge en vigtig del i Vanellopes spil, der gør, at de to venner er nødt til at rejse ind i det store internet for at finde det, der skal redde Vanellope – inden det er for sent. Og internettet er et spændende sted, men er også fuld af fare – hvor vores to heltes venskab sættes på en prøve.

Hvor "Vilde Rolf" fra 2012 var en kærlighedserklæring til nostalgien med de klassiske arkadespil, der fandtes alle steder i 80'erne og 90'erne, er Rolfs nye eventyr et kig på nutiden – samt fremtiden. Af flere årsager føles Rolf anno 2019 mere forældet end vild.

Teknologien har udviklet sig inden for computerspilmediet siden spillehallerne, mens det uendeligt store internet er blevet en stor spiller hér – der dog også har andre facetter. Og Rolf på tour de WWW ér vild autofire ud i opfindsomheder i et skævt univers, hvor søgemaskiner er levende elementer, og The Dark Web fremstilles som en skummel sortbørs. Måske er den digitale parodi ikke langt fra den virkelighed, der fremstilles i "Vilde Rolf smadrer internettet"?

Problemet denne gang er, at Rolf og Vanellope er for sent på den. Godt nok udvikler teknologien sig hele tiden, men i "Vilde Rolf smadrer internettet" udvikler intet sig. Historien er hverken specielt original eller morsom. Når første time er passeret i en allerede for lang film, forvandles klimaks til antiklimaks. Fortællingen afrundes reelt efter 75 minutter – og herfra kører Rolf vildt i ring. Manuskriptforfatterne kan mistænkes for at være mest interesseret i enkelte sjove episoder og så presse vores animerede helte ind i et klaustrofobisk smalt plot. Samtidig – og dét huer mig ikke at fremhæve den – har "Emoji filmen" allerede illustreret de idéer. Undskyld for sammenligningen Disney, men det passer!

"Vilde Rolf smadrer Internettet" er ikke en dårlig animationsfilm, selvom originalitet og tempoet mangler. Disney afprøver naturligvis kendte figurer. Såsom Star Wars, dog uden mærkbar held, mens blandt andet Disney Princess-universet har to morsomme MeToo-scener, der nok vækker latter hos både store og små. Her ér bestemt sjove sekvenser undervejs, og vinterferiebørnene skal nok blive underholdt. Også selvom stikket forlængst er faldet ud af kontakten.

Vilde Rolf smadrer internettet