Anmeldelse: Fast & Furious: Hobbs & Shaw

"Fast & Furious"-franchisens niende indslag har desværre ikke megen kreativ benzin i tanken.

Det er blot to år siden, at den ottende "Fast & Furious"-film udkom (ja, de har nu lavet ni af de her film!), og denne anmelder begejstret bemærkede: "Skuespillernes stærke kemi fornægter sig ikke – de mundhuggende muskelbundter Dwayne Johnson og Jason Statham fortjener sågar deres egen spin-off. D'herrers scener slår jo flere gnister end de kolliderende biler." Få uger senere blev netop dén spin-off annonceret, og nu er "Fast & Furious: Hobbs & Shaw" så køreklar. Men som et gammelt mundheld advarer: Pas på, hvad du ønsker dig, for måske går dit ønske i opfyldelse.

For det viser sig desværre, at selvom ordenshåndhæveren Luke Hobbs (Johnson) og supersoldaten Deckard Shaw (Statham) formentlig kan bære en mindre personbil takket være deres svulmende muskler, så kan de simpelthen ikke bære en hel film alene. Ligesom Han Solo i "Star Wars" og Jack Sparrow i "Pirates of the Caribbean" fungerer Hobbs og Shaw skidegodt som livlige, farverige bifigurer, der giver mægtigt modspil til de mere ordinære hovedpersoner, men når de er alene i rampelyset, så har de svært ved at lyse op.

Hvis du allerede har set "Fast & Furious 8", så ved du nøjagtigt, hvad du får her i "Fast & Furious: Hobbs & Shaw". Igen bliver Hobbs og Shaw tvunget til at samarbejde. Shaws lillesøster, MI6-agenten Hattie (Vanessa Kirby), er flygtet efter at have sprøjtet en virus ind i sin egen krop for at forhindre, at den røg i hænderne på den bomstærke Brixton (Idris Elba). Brixton arbejder for en gådefuld organisation, Eteon, hvis mål er at gøre menneskeheden "stærkere" via vira, der udsletter de personer, som ikke lever op til Eteons idealer om det perfekte menneske. Hvis Hobbs og Shaw ikke får virussen ud af Hattie i tide, så vil millioner af mennesker blive smittet og dø.

Umiddelbart klinger dét resume ikke mindre gakket eller mere mindeværdigt end plottet i franchisens foregående otte film, men man savner helt klart forgængernes variation, som meget naturligt udsprang fra de andre films større persongallerier og mere omfattende handlingsforløb. Jovist, det var virkelig skægt, da Johnson og Statham udvekslede fysiske og verbale øretæver i "Fast & Furious 8", især fordi mændene har en exceptionel kemi – og den kyndige ordsmed Drew Pearce har denne gang forfattet flere muntre møgfald, som Johnson og Statham leverer med smittende entusiasme. Men efter filmens første halvdel bliver man træt af de lange dundertaler, som optager alt for mange af filmens i alt 135 minutter.

Desværre er "Fast & Furious: Hobbs & Shaw" også en skuffelse på actionfronten. Instruktøren David Leitch beviste med både actionbraget "John Wick" og thrilleren "Atomic Blonde", at han er en mester i at iscenesætte oldschool action med ægte stunts, der tvinger pulsåren på overarbejde. Men hér er alle actionscener så spækket med kunstige computereffekter og ansigtsløse håndlangere, at man ofte "spacer ud", fordi man sjældent føler, at der er fare på færde eller noget på spil. Her er intet, der kan måle sig med det hæsblæsende ræs gennem Rio de Janeiros gader i "Fast & Furious 5", skudduellen på den endeløse landingsbane i "Fast & Furious 6" eller Stathams svingom med skydegale slyngler og en nuttet baby(!) i "Fast & Furious 8".

Elba er veloplagt som Brixton, og hans introduktion (et tidligt opgør med Hattie) er fantastisk, men både skurkens motivation og relation til heltene er så tynd, at han aldrig for alvor bliver faretruende eller mindeværdig. Til gengæld er Vanessa Kirby skøn som den uforskammede, ukuelige Hattie. Ligesom en sportsvogn er "Fast & Furious: Hobbs & Shaw" altså fyldt med lækkert inventar, men når den kun får lov til at trille i frigear, så står den samlede oplevelse tilbage som mangelfuld.

Fast & Furious: Hobbs & Shaw