Anmeldelse: Godzilla II: King of the Monsters

En sommerblockbuster – på godt og ondt.

I modsætning til andre filmselskabers forsøg på sammenhængende filmuniverser har Warner Bros. sammen med Legendary Pictures indtil videre haft held i sprøjten med deres MonsterVerse. To velanmeldte publikumssucceser i form af "Godzilla" fra 2014 (til trods for nogle kontroversielle valg) og "Kong: Skull Island" fra 2016. Næste år får vi "Godzilla vs. Kong", der sikkert bliver et brag. Men inden da skal vi først igennem "Godzilla II: King of the Monsters". Om det er godt eller skidt kommer an på, hvad man forlanger af sine film.

Fem år efter begivenhederne i den første film følger vi Monarch-forskeren Emma (Vera Farmiga) og datteren Madison (Millie Bobby Brown), der forsker i Godzilla og for nyligt opdagede monstre. Men da de bliver kidnappet af økoterroristen Jonah (Charles Dance), bliver Emmas eksmand og Madisons far, Mark (Kyle Chandler), tilkaldt. Dette bliver starten på en række begivenheder, der bringer Godzilla ud i flere slagsmål med de nye monstre.

Hvis du var utilfreds med Gareth Edwards' beslutning om at holde det titulære monster i baggrunden, skal denne fortsættelse nok fornøje. Der er talrige monsterkampe, hvor fans nok skal fornøje sig med at se Mothra, Rodan og King Ghidorah på det store lærred. Det har skam også sin værdi, hvor enkelte actionscener har deres øjeblikke. Dette er ikke som den første film, hvor vi fulgte spektaklet fra et smalt perspektiv. "Godzilla II: King of the Monsters" er en sommerblockbuster – på godt og ondt.

Effekterne er gode, men det hjælper ikke, når redigeringen er på samme bundniveau som sæson otte af "Game of Thrones". Det er svært at danne sig et overblik over rummet, vores karakterer og monstre befinder sig i, og hvor stort dette er – og det er især ikke til at vide, hvor menneskene står placeret. På samme facon ser vi personer, der op til flere gange ser ud til at være døden nær, hvorefter der klippes væk fra dem. Minutter senere dukker de uskadte op. Det er ren og skært dovent arbejde.

Historien er heller ikke så meget værd. Karaktererne er tynde, der er for mange af dem, og de eksisterer kun for at være bindeled mellem de forskellige monsterslag. Forskellige forsøg på jokes efterlader akavet stilhed, mens brugen af klichéer uden ironi er ufrivillig morsom. Filmen er – i stil med "The Meg" – næsten så dårlig, at den er morsom. Vi når dog ikke helt det samme niveau. Blandt andet fordi filmen er cirka en halv time for lang, hvor klimakset tilsyneladende bare ikke vil slutte.

"Godzilla II: King of the Monsters" har sin bedste chance overfor fans og dem, der bare vil gnaske popkorn og se Godzilla og co. smadre hinanden og samtlige storbyer. På denne front skuffer filmen ikke. Men for andre er dette et larmende rod, der svigter alle de elementer, der gjorde Gareth Edwards' første film til noget særligt for mig. Det skal dog siges, at denne fortsættelse stadig er bedre end 1998-udgaven.

Godzilla II: King of the Monsters