Anmeldelse: Have a Good Trip: Adventures in Psychedelics (Netflix)

Kendte mennesker fortæller om deres oplevelser med euforiserende stoffer i håb om at nedbryde tabuer og underholde, men filmen gør ingen af delene.

Igennem længere tid har Netflix bragt et hav af dokumentarer, der på hver sin måde udforsker vanvittige, hjernevridende scenarier fra virkeligheden. "Fyre" tog publikum ud på en absurd rejse til en mislykket festivals-ø. "Jim & Andy: The Great Beyond" udpenslede menneskets besynderlige sind med hjælp fra Jim Carreys skuespil og lommefilosofi, og den populære "Tiger King: Murder, Mayhem and Madness" var intet mindre et grotesk karakterportræt uden lige. Med "Have a Good Trip: Adventures in Psychedelics" tager streaming-servicen alle seerne, garvede såvel som nybegyndere, ud på en syret rejse.

Igennem hvad dokumentarfilmen påstår er morsomme fortællinger, tager "Have a Good Trip" fat i en stor bunke berømtheder, der beretter om deres oplevelser med euforiserende stoffer. Ved brug af virkelige klip fra skræmmekampagner, parodivideoer og kalejdoskopisk animation forsøger filmen at skildre videnskaben, historien og popkulturens særlige forhold til LSD og andre euforiserende rusmidler.

Sting sidder i sin sofa med et smil på læben. Den ældre musiker er fornøjet over, at nogen gider lytte til hans vilde historie om dengang, han tog stoffet peyote, fik blod fra en hjort tværet ud i krydderen og så Halleys komet forvandle sig til en ildspyende drage. Sarah Silverman har også taget LSD, og da hendes berusede kammerat og chauffør skulle køre dem hjem, glemte han, hvordan bilen fungerede. Rapperen A$AP Rocky så en regnbue komme ud af sin penis, men han anbefaler ikke alle at begive sig ud på en syrerejse. Hollywoods joviale junkier prøver at vise hulheden i den stigma, som LSD og magiske svampe har. Desværre er det intet mindre end bedøvende kedeligt at høre på 70 minutters meget personlige historier, ti minutters videnskab og fem minutters parodiske informative klip.

Enkelte indslag tager fat i det tabubelagte stof LSD og ser på det med en ny linse. Instruktøren Donick Cary forhører sig ved Deepak Chopra, som er den regerende guru inden for alternativ medicin, og psykiateren Dr. Charles Grob, der tester specifikke afarter af stofferne på patienter med store smerter. Det er, hvad det videnskabelige indspark består af, og med det på plads kan vi svælge i de kendtes gode råd og lommefilosofi omkring livet. Vidste du, at Ben Stiller har været så høj, at han troede Thanksgiving-paradens ballondyr var onde og efter ham? Den er god nok.

På et tidspunkt i dokumentaren udskammes mainstreamfilm for ikke at portrættere brugen af stoffer ordentligt. De viser det ofte karikeret og fejlagtigt. Herefter tænker Donick Cary, måske fordi han har arbejdet på "The Simpsons", at størstedelen af scenerne, hvori berømtheder syrer hovedløst rundt, skal portrætteres via animation. Et modigt valg for en filmskaber, der klandrer andre film for deres uvidenhed. Undervejs er "Fear and Loathing in Las Vegas" blevet rost, så mon ikke seeren skulle følge rådet og søge efter Terry Gilliams mesterværk? Eller kig mod Ari Asters "Midsommar" med dens trippy blomsterpragt fremfor at høre endnu en kendis-anekdote.

Ærligt talt er der to kendte ansigter (afdøde Anthony Bourdain og Carrie Fisher), hvis psykedeliske eventyr er spændende, men det er, fordi de charmerende personager selv fortæller historien med iver og humor. Så efter blot halvdelen af filmen sidder publikum febrilsk og rastløst – klar til at bønfalde Netflix om at få det her dårlige trip til at ende. Nick Offerman agerer falsk videnskabsmand og indleder filmen med at sige: "Stoffer kan være farlige... men de kan også være vanvittigt morsomme". Hvis så bare filmen også gad være det.

"Have a Good Trip: Adventures in Psychedelics" har premiere på Netflix 11. maj.

Have a Good Trip: Adventures in Psychedelics (Netflix)