Anmeldelse: The Gentlemen

Det spiller max, når Hugh Grant og Colin Farrell er på lærredet, men tæppet bliver næppe revet væk under publikum.

Hvis man gik og savnede drengerøven Guy Ritchie efter fadæser som "Kong Arthur: Legenden om sværdet" og "Aladdin"-remaket, så bare rolig: Ritchie er nok blevet ældre, men drengerøven i ham er stadig intakt. Med "The Gentlemen" er briten tilbage i vanlig stil fra hattricket "Rub, stub & to rygende geværer", "Snatch" og "RocknRolla", hvilket både er den nye films styrke, men også viser dens begrænsninger.

Denne gang er det ikke gadedrenge og smågangstere, der snyder hinanden på kryds og tværs. Derimod er skytset rettet mod overklassen – her fremstillet som en bunke rige svin født med en guldske i munden og med foragt for alle under dem. Hovedpersonen er narkokongen Michael Pearson (Matthew McConaughey), en alfahan med stil, attitude og hårdkogt dræberinstinkt. Til forskel fra filmens skurke er Pearson vokset op i trange kår og har selv bygget sit marihuana-imperium op – hvilket så skal gøre ham mere sympatisk end de andre koldblodige stoddere. Og ja, hash er ikke et dødsensfarligt narkotikum, men nogen helgen er han altså heller ikke. Michael ønsker at trække sig tilbage og nyde sit opium – sorry, otium, ved at score 400 mio. dollars for sin forretning. Den slags gør man selvfølgelig ikke bare lige. Hermed er der lagt op til endnu en omgang "hvem snører hvem" – smækfuld af kække bemærkninger, men også lige lovlig meget selvbegejstring.

Ritchie har aldrig været interesseret i nuancerede karakterer. Vi holder enten med dem, fordi de er cool, eller vi glæder os over at se dem få deres bekomst, fordi de er dumsmarte. Det fungerer fint til den her slags film, der dyrker form over indhold. Dog er det sværere at sluge, når der samtidig prøves at sige noget halvhjertet om klasseskel. Og så er det en tand trættende, at filmen i sin forhippelse på egen testosteronfyldte stil og metabevidsthed ofte ender i hårdkogt replik-onani og "se lige mig"-attitude. Alt i alt er man alligevel godt underholdt.

Vi får selvfølgelig serveret et farverigt persongalleri med et solidt mix af nye og gamle (mandlige) spillere. McConaughey har sjældent sat en fod forkert det sidste årti og er velvalgt som filmens cool omdrejningspunkt. Charlie Hunnam er og bliver en flødebolle, og rollen som Michaels tro væbner udstiller hans begrænsede skuespiltalent. Jeremy Strong, hentet ind fra tv-serien "Succession", er sadlet op som temmelig flad kliché, men gør, hvad han kan. Mest iøjnefaldende er klart Hugh Grant og Colin Farrell, der begge leverer ren comfort food. Grants herligt sleske tabloid-snushane kommer næsten i bukserne over egen fortræffelighed. Og Farrells irske boksetræner er et slags mix mellem rollen i "In Bruges" og Brad Pitts sigøjner i "Snatch". Når de to er på lærredet, spiller det max.

Handlingen springer frem og tilbage i tid, som Ritchie har for vane, og det intrigante plot gør sit bedste for at fremstå indviklet. Men egentlig er det temmelig banalt og ikke synderligt overraskende. Tæppet bliver i hvert fald næppe revet væk under publikum. Derfor er det også en skam, at der ikke bruges mere tid på de små plotløse momenter, som Ritchie ellers har et godt øje for, og som tilføjer tiltrængt humor til det evindelige pik-måleri.

Det kan godt lyde som en nedsabling af en film, der i bund og grund bare vil levere to timers drengerøvs-lir. Havde jeg set "The Gentlemen" for 20 år siden uden at kende instruktørens tidligere meritter, var biografen sikkert blevet forladt med en fed følelse i kroppen. Der er dog lidt for meget been there, done that over hele affæren. Som en anden anmelder sagde efter visningen: "Det kunne være meget værre".

The Gentlemen