Anmeldelse: What Did Jack Do? (Netflix)

På sin fødselsdag har David Lynch ud af det blå udgivet Netflix-kortfilmen "What Did Jack Do?", som er foruroligende, syret og fascinerende.

I disse dage er det populært, at kunstnere uden varsel udgiver nye værker. Primært i musikbranchen, som da Eminem forleden udgav sit seneste album, "Music to Be Murdered By", men det sker bestemt også i filmverdenen. Eksempelvis dukkede Paul Thomas Andersons kortfilm "Anima" op på Netflix ud af det blå. Det er et trick, der er brugt af mange, men det er nok de færreste, som havde regnet med at se tricket brugt af eneren David Lynch (og så endda på filmskaberens egen fødselsdag). Men som et lyn fra en klar himmel har Netflix nu frigivet endnu en surprise-kortfilm med titlen "What Did Jack Do?". En surrealistisk og absurd oplevelse, som kun Lynch kan levere dem.

Det 17 minutter lange værk foregår på, hvad der ligner en togstationscafé, hvor en betjent (David Lynch) er i færd med at afhøre aben Jack (formentlig også med stemme af Lynch). Og ikke nok med, at aben kan tale, den er også mistænkt for mord. Det lyder abe-skørt, især når filmens omdrejningspunkt også inkluderer en høne og en kærlighedssang fra aben Jack. Men for dem, der kender den 74-årige amerikaner, så er intet selvfølgelig, som det lyder.

"What Did Jack Do?" er en af de filmoplevelser, hvor første reaktion er "hvad fanden har jeg lige set?". Sådan er det oftest med David Lynch, men det er netop der, hvor de fleste af hans værker – dette inkluderet – er uforglemmelige. At se en abe, der snakker i slowmotion og med menneskelæber, er yderst sært, men aldeles mindeværdigt. Dialogen er som to LSD-påvirkede folk, der ofte taler forbi hinanden, og ledsaget af de sort-hvide billeder bidrager det til en særlig mystik.

Mest af alt er det bizart, at en hjemsøgt, forpint og afvisende abe alligevel er så overbevisende. Jack er oprigtigt en interessant figur, hvis karakter skaber en særlig stemning. Fortællingen føles både virkelig og som en absurd drøm, der skaber et mindre ubehag. For nogle vil David Lynchs seneste surreelle værk muligvis tangere selvparodi, hvor latter ikke kan undgås. Men for fans, der har været med den absurde amerikaner siden de første kortfilm og debuten "Eraserhead", vil værket blot være endnu en tilføjelse til instruktørens absurde film-oeuvre.

Er der så en dybere mening med det hele? Hvorfor snakker karaktererne, som de gør, og er et navn som Toototabon et anagram, noget med en skjult betydning eller bare vrøvl? Disse tåger af mystik er klassisk David Lynch, hvor virkemidlet tidligere har været uhyggeligt effektivt i "Mulholland Drive" og "Twin Peaks: The Return". "What Did Jack Do?" er foruroligende, syret og fascinerende, selvom de små 17 minutter ikke giver plads til at opnå tidligere værkers niveau af uro og ubehag. Kortfilmen kan snildt afskrives som en stiløvelse, men den mindeværdige oplevelse kan ikke fornægtes.

"What Did Jack Do?" er et kunstmaleri, som enten fascinerer eller distancerer med sine uigennemskuelige muligheder for meningsdannelse. Men den repræsenterer det bedste ved David Lynch. En underlig fortælling, bizar dialog, følelsen af at opleve en euforiserende drøm, hvor fiktion støder sammen med virkelighed, og den evige jagt efter dybere mening. Lynch-fans har virkelig fået lektier for med denne abe-gåde, når auteurens hjerne endnu engang skal dissekeres for at skabe mening. Med sin seneste lille film har David Lynch givet den unikke oplevelse, som kun han kan få ud af en talende abe.

What Did Jack Do? (Netflix)