Anmeldelse: Gyeongseong Creature (Netflix)

Monstre møder historisk drama i kreativ og underholdende sydkoreansk gyserserie.

Korea, 1945. Landet havde været under besættelse af Japan i 35 år. Men efterhånden som Anden Verdenskrig gik mod sin afslutning, vaklede det japanske kejserrige under konstant bombardement fra de allierede. Besættelsen endte med Japans kapitulation den 2. september 1945. Dette førte til store omvæltninger og opdelingen af den koreanske halvø.

Dette er baggrunden, vi præsenteres for i Netflix' nyeste sydkoreanske serie, "Gyeongseong Creature". Uden at kende titlen, kunne man let tro, at det handlede om et rent historisk drama. På denne måde, ikke ulig skabningen i seriens navn, fremstår "Gyeongseong Creature" som en hybrid af flere genrer. Sådanne kombinationer kan ofte virke risikable, men i dette tilfælde fungerer det fremragende. Serien er både smuk, grotesk og meget sydkoreansk.

Vi følger den velhavende pantelåner og ejeren af De Gyldne Skatters Hus, Jang Tae-sang. Han spilles af Park Seo-joon, som tidligere har haft roller i film som den Oscar-vindende "Parasite" og den mindre vellykkede "The Marvels". Jang Tae-sang er ung, flot og succesfuld, og har under den japanske besættelse brugt sit netværk til at opbygge betydelig indflydelse på begge sider af konflikten, uden selv at tage en tydelig side. Han er mester i at finde alt – informationer, genstande, og endda mennesker.

Efterforskningen fører dem til et mystisk militærhospital udenfor byen, hvor den japanske besættelsesmagt fortsat har deres groteske eksperimenter. Resultatet er et morderisk og grotesk monster, skabt i japanernes desperation for at udvikle et sidste biologisk våben. Dette våben var ment til at vende krigen mod de allieredes bombardementer og forhindre en uundgåelig kapitulation. Men, som det ofte sker i disse historier, slipper monsteret løs.

"Gyeongseong Creature" er skrevet af Kang Eun-kyung og instrueret af den relativt ukendte Jung Dong-yun. Serien tilbyder en spændende blanding af historisk drama, action og gyser, suppleret med en god dosis veltimet humor, især fra Park Seo-joon, som helt klart er stjernen. Visuelt set er serien storslået og farverig, især i de historiske omgivelser i Gyeongseong (/Seoul). Her mødes traditionelle koreanske gader med en stærk japansk arkitektonisk indflydelse efter 35 års besættelse. Miljøbeskrivelserne er overbevisende og fungerer godt, og skaber en verden, der føles levende og troværdig. På trods af seriens gyser-elementer, som hovedsageligt er begrænset til det uhyggelige militærhospital, føles handlingen realistisk og troværdig.

Serien tager sig også tid til at opbygge de mange karakterer, vi møder. Der er masser af intriger at nøste op i, og alle har deres hemmeligheder. Der er også plads til romantik, selvom denne del af historien til tider er forceret i den ellers dynamiske genreblanding. Hvis du bliver lidt tårevædet ved at se to smukke unge mennesker løbe mod hinanden og omfavne hinanden i slow motion, vil du ikke blive skuffet her!

Dette er en vigtig og traumatisk periode i Koreas historie, som førte til store omvæltninger og opdeling af landet i to meget forskellige kulturer. Der tales meget (og ofte hurtigt!) om den politiske situation i landet. Det er let at tabe tråden, hvis man ikke følger godt med på underteksten.

"Gyeongseong Creature" er en spændende serie, der skildrer en historisk periode og et land, som måske ikke er så kendt for os her i Vesten. Med denne indstilling som baggrund er serien i bund og grund en gyser, med en handling, der ofte minder om både "Stranger Things", "Resident Evil" og den koreanske Netflix-serie "Sweet Home".

Hvis du er ude efter en lidt anderledes gyseroplevelse, der blander flere genrer og er sat i en godt gennemført og overbevisende historisk periode, er "Gyeongseong Creature" absolut at anbefale.

"Gyeongseong Creature" har premiere i dag på Netflix.

Gyeongseong Creature (Netflix)