Terry Gilliam sender en sviner efter "Alien"

Instruktøren fortæller, at han takkede nej til at instruere en fortsættelse til sci-fi-gyseren.

Terry Gilliam smider nogle kontroversielle kommentarer på bordet for tiden. Senest da han som kommentar til debatten om inklusion i filmbranchen proklamerede, at han nu betragtede sig selv som både sort og lesbisk. En kommentar, som næppe vinder særligt mange tilhængere.

Nu har han så valgt at give sin ærlige mening om en af filmhistoriens mest elskede sci-fi-gysere – Ridley Scotts "Alien" – og kommentaren falder næppe i god jord blandt filmens mange fans.

Under et pressefremstød for hans nyeste film, "The Man Who Killed Don Quixote", fortalte Terry Gilliam, at han i starten af 90'erne blev tilbudt at lave en opfølger til de – på daværende tidspunkt – to "Alien"-film, men valgte at takke nej.

Han kritiserer blandt andet "Alien" for, at hovedpersonen Ellen Ripley i sidste halvdel af filmen blot løber rundt i sit undertøj og prøver at finde en kat. Derudover siger han, at filmen udelukkende er et ghost train, hvor noget springer frem fra mørket, og man ikke ved, hvem der dør næste gang – samt at det var nemt at gennemskue, at stort set alle karaktererne ville dø.

"bare en mand i gummikostume"

Han skulle desuden have foreslået Ridley Scott at droppe den sidste scene, hvor rumvæsnet blæses ud af luftslusen, da det ødelagde illusionen af det uhyggelige væsen, der lurede i mørket, og i stedet "bare" viste en mand i et gummikostume.

Med film som "Time Bandits" og "Brazil" på CV'et kunne det være interessant at se, hvad Terry Gilliam ville have gjort med en "Alien"-film. Den tredje film i serien tilfaldt dog i stedet David Fincher, der som instruktør fik sin spillefilmdebut med "Alien 3". 

"The Man Who Killed Don Quixote" fik premiere ved dette års filmfestival i Cannes og har igennem flere forskellige stadier været næsten 30 år undervejs. Filmen, der har Adam Driver og Jonathan Pryce i hovedrollerne, blev positivt modtaget af anmelderne. Der er dog endnu ingen dansk premieredato i sigte.

Kommentarer

Terry Gilliam sender en sviner efter "Alien"

  • ★★0

    De er sure sagde ræven om rønnebærene...

    Thomas Fenger10-07-18 17:49

  • ★★★★0

    "En kommentar, som næppe vinder særligt mange tilhængere."

    Han har fået mig. Skønt han står op imod vor tids afsindige køns- og kulørfascisme.

    Så må han for min skyld gerne svine Alien til.

    Godt Loretta.

    Og dette var i øvrigt BBC's horrible komnentar Loretta svarede på.

    “If you’re going to assemble a team now, it’s not going to be six Oxbridge white blokes. It’s going to be a diverse range of people who reflect the modern world.”

    Crap.

    www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/news/terry-gilliam-monty-python-bbc-diversity-response-comedy-a8432706.html

    Bruce10-07-18 17:54

  • ★★★★1

    Alderdommen er den hårdeste af alle domme. 

    Babo10-07-18 17:54

  • ★★★★★0

    Han kritiserer blandt andet "Alien" for, at hovedpersonen Ellen Ripley i sidste halvdel af filmen blot løber rundt i sit undertøj og prøver at finde en kat. Derudover siger han, at filmen udelukkende er et ghost train, hvor noget springer frem fra mørket, og man ikke ved, hvem der dør næste gang – samt at det var nemt at gennemskue, at stort set alle karaktererne ville dø.

    Måske jeg burde gå til den oprindelige artikel, for jeg kan ikke rigtig få øje på "svineren". Det han siger er jo rigtigt nok, og det er jo noget af det, som gør filmen til en skøn sci-fi horror classic :] 

    Lars!10-07-18 17:56

  • ★★★★★0

    Måske jeg burde gå til den oprindelige artikel, for jeg kan ikke rigtig få øje på "svineren". Det han siger er jo rigtigt nok, og det er jo noget af det, som gør filmen til en skøn sci-fi horror classic :] 

    At Ellen Ripley i sidste halvdel af filmen blot løber rundt i sit undertøj og prøver at finde en kat? :)

    chandler7510-07-18 17:57

  • ★★★★★0

    At Ellen Ripley i sidste halvdel af filmen blot løber rundt i sit undertøj og prøver at finde en kat? :)

    Lidt forenklet, men ja, filmen havde ikke været den samme, om hun havde sprunget rundt i militæruniform. Faktisk er det lidt af mit problem med fortsættelsen... 

    Lars!10-07-18 18:01

  • ★★★★★★0

    Indimellem kan tiden være lidt hård ved nogle film. I dette tilfælde er det vist så Terry den er lidt hård ved.

    T. Nielsen10-07-18 19:00

  • ★★★★0

    Der er jo egentligt ikke noget nyt i det. Det var meget de samme kritikpunkter, som anmelderne havde mod den oprindeligt. Alien fik jo lige så mange hug, da den kom frem, som de fleste andre horrorfilm har fået. Det er først senere hen, at den er blevet bredt accepteret som en væsentlig film. 

    Misforstå mig ikke, jeg elsker Alien, og den veksler gerne med et par andre titler med at være min yndlingsfilm. 

    Jeg synes, at den er vanvittig effektivt lavet i forhold til det, den egentligt er: en slasher- eller spøgelsesfilm i rummet. Men hvis man sad som kritiker sidst i 1970'erne og havde håbet på lidt mere substans i både horror og sci-fi, efter mesterværker som 2001 og Motorsavsmassakren, så kan jeg godt forstå, at man er blevet en smule skuffet.  

    thomsen11-07-18 11:59

  • ★★★★★0

    Man må i øvrigt ikke snyde sig selv for podcast-episoden på Filmnørdens Hjørne om "Alien". De går virkelig til den, også på dansklærer-maner, og viser at der er rigeligt med substans i denne film, hvis man er villig til at kigge lidt nærmere på den.

    filmnoerden.dk/2013/04/after-dark-iv-den-om-alien.html 

    Lars!11-07-18 12:02

  • ★★★★0

    Altså der er da bestemt masser, man kan dykke ned i, hvis man vil. Hvis man går hardcore freudiansk til den (den linje som bl.a. Rikke Schubart stod for herhjemme med sin bog om horror 'I lyst og død' fra 1993), så kommer man jo ikke udenom Geigers design - med vagina-lignende rumskibsåbninger, det fallosagtige hoved på monsteret, monsteret der nærmest "voldtager" sine ofre og gør dem "gravide" (ikke mindst i den fraklippede scene, hvor de finder Brett, der er ved at forvandle sig til et æg) osv. 

    Det er også oplagt at køre 70'ernes marxistiske kulturelle analyse ned over den. Hovedpersonerne er vaskeægte "blu collar workers", en slags lastbilchauffører i rummet, som bliver ofret af den onde, ansigtsløse storkapital, der kun tænker i profit (og her er det naturligvis sjovt, at i fortsættelsen fra de yuppie-inficerede 1980'ere er det ikke længere storkapitalen selv, der er skurken, men den ambitiøse mellemleder med rundsave på albuerne, der er villige til at ofre alt og alle for sin næste forfremmelse).

    Osv. osv.

    thomsen11-07-18 15:30

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen