Anmeldelse: Aquaman (4K UHD)

Selv folk med vandskræk bør kunne finde stor glæde i det van(d)vid af superheltespektakel og undervandsgøgl, "Aquaman" serverer i DCEU's sjette film.

Mens konkurrenterne hos Marvel skovler den ene milliard dollars ind efter den anden, har DC haft svært ved at nå den magiske grænse. I deres DC Extended Universe-filmserie kom "Wonder Woman" tættest på, mens anmelderflops som "Suicide Squad" og "Justice League" ikke engang var i nærheden. Men én af filmseriens kulørte superhelte gik distancen – eller rettere svømmede i dette tilfælde – og ingen ringere end "Aquaman" skulle vise sig at blive DC's foreløbigt største succes, endda foran treenigheden Batman, Superman og Wonder Woman. Men holder vandeventyret så tæt, eller laver søhelten maveplask?

"Aquaman" udspiller sig efter hændelserne i "Justice League", hvor holdet kæmpede imod dæmonen Steppenwolf, og retter linsen ind på Jason Momoas undervandshelt Aquaman – med det borgerlige navn Arthur Curry. Aquaman, der er vokset op blandt menneskerne på jorden, bliver nødsaget til at rejse til undervandsriget Atlantis for at forhindre en krig mellem de to verdener. Aquamans halvbror, kong Orm (Patrick Wilson), har nemlig set sig sur på menneskeheden, fordi de forurener og ødelægger verdenshavene. Som den sande tronarving er Aquaman den eneste, der kan forene sit folk og forhindre krigen, men den mission kræver både heltemod, jagten på kong Atlas' trefork og et personligt opgør med piraten Black Manta.

"Aquaman" har fem krediterede manuskriptforfattere, og den indflydelse spredes lynhurtigt som ringe i vandet. Fra flashbacks om Arthurs ungdom til "Indiana Jones"-treforksskattejagt, en spirende romance med prinsesse Mera (Amber Heard) og meget, meget mere fyldes fortællingen med så meget indhold, at den bør synke før afgang. Men hvor en film som "Justice League" led under alt det, den skulle nå på to timer, formår instruktør James Wan på imponerende vis at styre skibet sikkert i havn. For med skyhøjt tempo, og hvad der føles som ti forskellige plotlinjer, skiftes der momentvis imellem giga blockbusterspektakel, melodramatisk sæbeopera og eftertænksomme splitsekunder – alt sammen bundet op på lystigt overskud og Jason Momoas glimt i øjet.

Igennem årene har Aquaman måttet acceptere at være blevet omdannet til lidt af en stående joke i tegneserieuniverset. Mens Batman legede dyster detektiv, og Superman fløj jorden rundt, red Aquaman på søhest og snakkede med hvalrosser. Sejt? Ja. Intimiderende? Nok ikke. Derfor giver det mening, at producent Zack Snyder i sin tid castede den næsten to meter høje, muskuløse Momoa. Som en ultra light udgave af Dwayne Johnson besidder Momoa nemlig den naturlige coolness og flabethed, der følger med sixpack og store hawaiianske tatoveringer. En pakke, der gør op for de manglende store skuespilevner, når resten af følelsesregisteret skal aktiveres. I 2019 er Aquaman ikke længere klassens klovn, men ham, der svinger de lange lokker i slow-motion og bæller bajere – en kærkommen tilføjelse i DCEU's univers, der trængte til en saltvandsindsprøjtning.

Alle ingredienserne i "Aquaman" kunne have forårsaget en filmisk katastrofe, men selv når vandmanden gør sig allerværst, og sidehistorier fylder mere, end de kan bære, ejer filmen sine tåbeligheder med stolthed. Især tredje akts store vandkrig imellem søuhyrer, krabber og andet godt havfolk er så komplet van(d)vittig og overdådig, at hverken galaktisk stjernekrig eller infinity stones kan lege med. Selv folk med vandskræk bør kunne finde stor glæde i det superheltespektakel og undervandsgøgl, "Aquaman" serverer i DCEU's sjette film.

BILLEDE & LYD

Billedsiden på denne 4K UHD-udgave fremstår meget skarp. Masteret i 2K og opskaleret til 4K er billedet detaljerigt og klart. Farver og skygger har god kontrast, hvor især forskellen mellem lysere scener over jorden og de mørkere belyste undervandsscener er tilfredsstillende. Et irritationsmoment kan dog være, når billedformatet hyppigt skifter fra IMAX' 1.78:1 til anamorfisk standard 2.39:1. Dolby Atmos-soundtracket kommer til sin ret, hvor bassen får lov til at arbejde i kampscenerne, mens dialogen under vand går overraskende skarpt igennem.

EKSTRAMATERIALE

Ekstramaterialet består sammenlagt af halvanden times featurettes, der varierer mellem små tre minutter og mellemlange tyve minutter. Her er der især fokus på, hvordan Jason Momoa har fortolket rollen som Aquaman, og hvordan James Wan har tøjlet den store produktion. Bedst er indslagene "Becoming Aquaman" og "James Wan: World Builder", mens kortere indslag fra birolleskuespillere og producenter virker en anelse polerede og overfladiske. Der gives også et eksklusivt preview på den biografaktuelle "Shazam!", mens selveste Dolph Lundgren kortlægger Aquaman-mytologien i "Kingdoms of the Seven Seas".

Aquaman (4K UHD)