Anmeldelse: Sorry to Bother You

Boots Rileys debutfilm kan bedst beskrives som at være i en drøm det meste af tiden.

Barriere-nedbrydende film som Jordan Peeles "Get Out" og "Us" – og selvfølgelig Marvels sorte panter – har virkelig sat det afroamerikanske USA på landkortet i de amerikanske biografer. Og for tiden er der ikke særlig langt mellem stråene, hvor hovedrollen spilles af en sort skuespiller. Mest interessant ved branchens zeitgeist er dog, at dette får lov at ske i nogle vildt originale og chance-tagende film.

Som her, hvor Lakeith Stanfield spiller Cassius Green – en fyr i sin bedste alder, der ikke rigtig føler, hans nye telemarketingjob er sagen. Ja, i det hele taget er Cassius i tvivl om, hvorvidt han får sat sit stempel på verden som f.eks. hans kreative og ret søde kæreste, der maler og laver performance art, hvor vandballoner med fåreblod tyres på hende. Cassius – der ikke tilfældigt har øgenavnet Cash – vikles dog ind i intens fagforeningskamp på sit arbejde, alt imens hans chef vifter forfremmelsen lige foran hans ludfattige næse.

Lakeith Stanfield kommer vi – med denne glimrende underspillede præstation i den pressede hovedrolle – til at se meget mere til, tør jeg godt love. Holdet bag "Sorry to Bother You" har i det hele taget været ret gode til at finde skuespillere, der kan sælge dette stykke absurdisme, så vi ikke falder helt fra som publikum. Og så er det en fornøjelse at se Armie Hammer som chefen for det hele med næsen fuld af kokain. Uden at afsløre for meget, hvilket i øvrigt også er noget nær umuligt.

"Sorry to Bother You" lever højt på regelbrud og snørklede plot. Boots Rileys debutfilm kan bedst beskrives som at være i en drøm det meste af tiden. Men i en mere virkelighedsorienteret udgave, hvor alt næsten ser ud som det plejer – der er bare noget off ved det hele. Sidste akt serveres med et twist, der desværre har lidt for travlt med at være sjov, hvilket undergraver symbolikkens alvorlige budskab, som læner sig op ad USA's afroamerikanske historie ved at sætte spot på det moderne mennesket som (firma)slave.

Rileys film er et værk, der afprøver den svære balanceakt mellem at være knitrende alvorlig og overrumplende komisk. Flere af de humoristiske øjeblikke burde egentlig på papiret få filmen til at falde til jorden med et brag. På en eller anden underlig måde får den dig til at finde store smil frem midt i den ellers dominerende samfundsopsang, som filmen gerne vil have ud over kanten.

Selvom "Sorry to Bother You" bestemt har sit hvalpefedt hist og her og løber ind i blindgyder undervejs, burde der som absurdkomisk debutfilm være mere af det her derude i biograferne. Relevant, egenrådig, flabet og sjov. Og svært at sammenligne med noget som helst andet.

Sorry to Bother You