Lyder godt! Jeg elsker Paul Rudd, så jeg har set frem til denne serie. To Paul Rudd for prisen af én. Et tilbud man ikke kan sige nej til :)
Anmeldelse: Living with Yourself (Netflix)
Med Paul Rudd i en herlig dobbeltrolle viser "Living with Yourself", at der stadigvæk er guld at finde på Netflix.
50-årige Paul Rudd har konstant formået at bygge oven på sin karriere. Fra gennembruddet som Phoebes kæreste Mike i ikoniske "Venner" og et hav af biroller, hvor skuespilleren har ageret muntert sidekick, er det blevet til flere hovedroller. Superhelten Scott Lang i Marvels "Ant-Man" er et foreløbigt højdepunkt, mens Rudd også har forsøgt sig med dramatiske roller. I Netflix' nye seriesatsning "Living with Yourself" får han lov til at vise begge sider af sit skuespil til et yderst fornøjeligt resultat.
I "Living with Yourself" får Paul Rudd ikke bare lov til at spille sin første hovedrolle i en tv-serie. Han yder indsatsen og indtager begge hovedroller som den livstrætte Miles, der tager en drastisk beslutning. Kæresten Kate (Aisling Bea) vil for alt i verden gerne have et barn, og trods succes på arbejdet nyder Miles ikke længere sin ugidelige tilværelse. En kollega tipper om et mystisk sted, der kan få ham til at føle sig som et nyt menneske. Hvad Miles dog ikke ved er, at stedet fornyer dig ved at slå dig ihjel og overføre din hukommelse til en ny og forbedret klon-udgave. Under indgrebet går teknologien i stykker, og pludselig er der to udgaver af Miles. Sammen må de være fælles om at leve ét liv, hvilket ikke er let med forskellige ønsker for fremtiden.
Synopsen til historien lægger dermed op til en legesyg historie, hvor hverdagsdramaet møder science fiction. Serien kunne ligeså vel have været et afsnit af Netflix' dystopiske sci-fi-serie "Black Mirror", men leverer i stedet otte afsnit. I hæsblæsende tempo skildres Miles' problematiske samliv med klonen, når livet skal deles mellem to identiske mennesker, der samtidigt er vidt forskellige. Den originale Miles har mistet livsgnisten, og forholdet til Kate skranter, men ind kommer den livsglade og sprudlende klon af Miles, der i et dobbeltspil kan overtage sure pligter.
Med den frihed, som klonen giver, kan Miles genoplive drømmen om at blive forfatter og slippe for at arbejde, mens klonens gourmet-kokkereringer også imponerer Kate. Men problemer begynder at melde sig, når forholdet til kæresten skal fordeles, og succesen fra arbejdet som reklamemand høstes. Miles' klon bærer det tunge læs, og i takt med, at en selvstændighed rejser sig, opstår der konflikter. Hvem af de to Miles'er skal sove sammen med Kate, og er det fair at bedrage sin hustru? I spillet mellem de to kloner bydes der på mange opfindsomme twists and turns, der sjældent forløber som forudset.
I dobbeltrollen som Miles er Paul Rudd i sit es. Overbevisende sælger han to forskellige karakterer, der visuelt kun er adskilt af briller og frisure. De er to forskellige mennesker. Flittigt varieres der mellem komikerens formidable deadpan-komik og dramatiske udskejelser, når episoderne skiftevis udspiller sig fra hver af de to Miles' synspunkt. Et trick, der skaber en sjov effekt i fortællingen og giver liv til konen Kate, som via de to Miles'er får langt flere nuancer og bliver mere end blot tvær kærestefigur.
Med de utallige titler, der uge efter uge dukker op i Netflix' katalog, er det svært at finde kvalitetsvarerne. Uden at sige for meget ondt om den populære streamingtjeneste er det en service med et overflod af mellemvarer, der ofte fremkommer blandt egne originale produktioner. At finde guldet er en kunst i sig selv. Og så er det rart, når der pludseligt dukker en serie som "Living with Yourself" op og gør arbejdet lettere. En legesyg hverdags-sci-fi-fortælling, der vil stå flot side om side med flere af Netflix' guldkalve såsom "Black Mirror", "Maniac" og "Russian Doll".