Moovy Exclusive: Cannes vs. Netflix - hinandens venner eller fjender?

2018-udgaven af filmfestivalen i Cannes vil nok først og fremmest blive husket for, at det var den, hvor Netflix ikke var med. Vil det ske igen i år?

Filmfestivalen i Cannes anno 2018 vil nok først og fremmest blive husket for, at det var den, hvor Netflix blev udelukket fra at have film med i konkurrence på grund af en regelændring. Reglen findes stadig, og i mellemtiden er Netflix kun blevet en endnu større faktor i filmbranchen. Så hvad gør Cannes og Netflix i 2019?

I 2017 havde Netflix to film med i hovedkonkurrencen i Cannes, "Okja" og "The Meyerowitz Stories". Det var absolut ikke populært i resten af den franske filmbranche, og kort tid derefter indførte Cannes-festivalen en ny regel. Reglen betyder, at film skal have en distributionsaftale med de franske biografer for at kunne deltage i festivalens forskellige konkurrencer – bl.a. hovedkonkurrencen om De Gyldne Palmer.

Konsekvensen af kravet om fransk biografpremiere er, at filmene bliver underlagt en fransk lov, der dikterer, at de ikke må kunne ses andre steder – f.eks. på streamingplatforme som Netflix – i hele tre år efter biografpremieren. Til sammenligning er det såkaldte biografvindue i Danmark på sølle fire måneder. Det ville Netflix – som jo er en stor konkurrent til netop biograferne – ikke gå med til, og de valgte at trække sig helt fra festivalen. Derfor var der ingen Netflix-film at se i Cannes i maj sidste år, hverken i eller uden for konkurrence. Et par oplagte Palme-kandidater havde ellers været "22 July" af Paul Greengrass og "Roma" af Alfonso Cuarón.

Et slag i ansigtet på Cannes og en triumf for Netflix

Den slags forhindringer har de ikke i Italien – eller mere præcist på filmfestivalen i Venedig, som i august tog gladeligt imod både "22 July", "Roma" og en håndfuld andre Netflix-film, heriblandt Coen-brødrenes "The Ballad of Buster Scruggs" og den for længst afdøde mester Orson Welles' nyligt færdiggjorte film, "The Other Side of the Wind". Som bekendt gik det hverken værre eller bedre, end at "Roma" vandt festivalens hovedpris, Den Gyldne Løve. Et slag i ansigtet på Cannes og en triumf for Netflix, der efter historierne om "The Cloverfield Paradox" og "Annihilation" var ved at få et ry som distributørernes nødløsning, men nu i stedet havde en tidlig julegave til hele verden med premieren på Guldløve-vinderen "Roma" 14. december.

Men inden da kunne vi lige nå at fange "Roma" – i biografen. 6. december havde "Roma" en meget begrænset dansk biografpremiere. Den blev kun vist i en uge, kun i fire biografer og kun én gang om dagen. Men det er stadig en Netflix-film, der blev vist i biografen, før den kunne ses på Netflix. Det samme skete i øvrigt med "22 July" i de skandinaviske lande og senest med Susanne Biers Netflix-film "Bird Box" – kun i Danmark.

Er Danmark Netflix' prøveballon?

Og det er interessant set i lyset af kontroversen mellem Netflix og Cannes. For Netflix gør ikke sådan noget, bare fordi en lille gruppe lokale filmnørder synes, det kunne være fedt at se streamingtjenestens mest hypede titler på det store lærred. Hvis det var tilfældet, så havde "Annihilation" ganske sikkert fået en lignende dansk biografpremiere tilbage i marts. Der er uden tvivl tale om en meget bevidst strategi.

Danmark er ét af de lande, der har den største andel af Netflix-abonnenter i forhold til indbyggertallet. Og mon ikke Netflix bl.a. bruger os som prøveballon for at se, om dét at slippe deres film løs i biografen en uge før streaming-premieren i sidste ende er en god forretning? Hvis det viser sig at være tilfældet, kan døren til Cannes-festivalen måske alligevel stå på klem. Også selvom det kræver nogle krumspring i forhold til det ekstremt lange franske biografvindue. Det bliver i hvert fald spændende at følge i løbet af foråret.

Cannes-festivalen er verdens største og vigtigste filmfestival – og det er ikke bare noget, de selv synes. Netflix er til gengæld en af verdens største producenter af film målt på antallet af titler. Hvis ikke dén største. Så naturligvis kan de to giganter drage nytte af hinanden. Især når man tænker på, at 2019-kalenderen hos Netflix bl.a. byder på de næste film fra instruktører som Dan Gilroy, Steven Soderbergh og – ikke mindst – Martin Scorsese.

Kommentarer

Cannes vs. Netflix - hinandens venner eller fjender?

  • 0

    Reglen, der ”udelukkede” Netflix sidste år, var der også i 2017, men der regnede Cannes med at Netflix ville udsende deres film i de franske biografer - ligesom Amazon gjorde det med ”Wonderstruck” det år. Det ville Netflix som bekendt ikke og det, som den franske filmbranche brokkede sig over, var at Netflix dermed fik særbehandling på festivalen. Den ”nye” regel for 2018 slog bare fast at spillereglerne fremover skulle være lige for alle.

     

    Biografvinduet i Frankrig er desuden det samme som i Danmark. Det med de 3 år gælder kun for ”Spis alt hvad du kan”-tjenesterne. Amazons ”Wonderstruck” udkom da også på skive 4 måneder efter den havde kørt i almindelig biografvisning i Frankrig. Netflix kan da bare gøre som Amazon, og så kan de deltage i Cannes ligesom konkurrenten uden problemer stadig får lov til. Så ville den skid være slået, men det ville der selvfølgelig ikke have været så meget omtale for Netflix i.

    Michael Andersen18-01-19 20:34

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen