Moovy Exclusive: Filmhistoriens usynlige mænd og kvinder: Den moderne tidsalder

I anledning af hjemmevideoudgivelsen af Leigh Whannells "The Invisible Man" sætter Moovy fokus på filmverdenens fortællinger om de usynlige personager. Her ser vi nærmere på de film, der er kommet fra starten af 90´erne frem til i dag.

Efter at have gået en omgang mod komikerparret Abbott and Costello i starten af 50'erne var det ikke meget, man i eftertiden så – eller nærmere hørte – til den usynlige mand på det store lærred. I 1992 valgte gysermesteren John Carpenter så at tage taktstokken op. Det skete med "Memoirs of an Invisible Man", hvor "Fars fede ferie"-stjernen Chevy Chase i hovedrollen giver den som en uheldig børsmægler, der bliver usynlig, da et hemmeligt eksperiment futter af i nærheden af ham. Filmen skuffede anmeldere, ligesom publikum blev væk, og det endelige resultat besidder ikke mange af de elementer, der ellers kendetegnede Carpenters stærkeste værker fra slut-70'erne og 80'erne. Alligevel er det interessant at se gummiansigtet Chevy Chase i en mere underspillet og seriøs rolle end ellers, og enkelte scener viser med ret direkte hentydninger, at Carpenter har stor respekt for den originale "The Invisible Man".

Videre op gennem 90'erne samt 00'erne blev det mere og mere kutymen, at de store Hollywood-film skulle have seværdige computerskabte effekter. Så er det jo nærliggende at tænke, at den teknologi kunne udnyttes til at skabe en topmoderne fortælling om en usynlig mand. Netop det forsøgte Paul Verhoeven – manden bag effektfyldte film som "RoboCop" og "Starship Troopers" – i 2000 med "Hollow Man". Effektarbejdet kunne der heller ikke sættes en finger på, og filmen opnåede en Oscar-nominering på den baggrund. Omvendt lod helhedsindtrykket mere tilbage at ønske, selv med Kevin Bacon i front som usynlig videnskabsmand uden hæmninger. Efterfølgeren, hvor Christian Slater indtog hovedrollen, udkom i øvrigt direkte til DVD-markedet i 2006.

En usynlig mand inspireret af H.G. Wells' oprindelige roman dukker derudover op i superheltefilmen "The League of Extraordinary Gentlemen", der kom i 2003. Filmen tager udgangspunkt i Alan Moores tegneserie af samme navn, som samler forskellige kendte figurer fra litteraturens verden til kamp mod alverdens værste skurke. Ved filmatiseringen gjorde juridiske årsager, at den originale usynlige mand ikke måtte optræde, så i stedet for Griffin er der blevet plads til substitutkarakteren Skinner – i "skikkelse" af skotske Tony Curran. Projektet blev dog slagtet af anmelderskaren, og Sean Connery, der spillede hovedrollen som Allan Quatermain, valgte i grove træk at pensionere sig efter arbejdet med filmen.

I forbindelse med Universals stort anlagte Dark Universe-franchise, som skulle relancere de go'e gamle, velkendte monstre i friske og moderne action-klæder, var det også på plakaten, at den oprindelige Invisible Man skulle have et nyt skud. Man havde sågar engageret Johnny Depp til titelrollen. Den plan blev imidlertid forpurret, da den første – og ja, i sidste ende eneste – Dark Universe-film, "The Mummy" med Tom Cruise i hovedrollen, fik en horribel modtagelse ved premieren og med ét lagde Universals franchise-forhåbninger i graven. I stedet blev der set i andre kreative retninger. Gyserbagmanden Leigh Whannell, der havde haft fingre med i både "Saw"- og "Insidious"-filmserierne, fik her mulighed for at levere sit sparsommelige bud på en skarptskåret fortælling om den usynlige mand. Den leverede han med dette års "The Invisible Man".

Hollywoods begejstring for de usynlige figurer lever dermed i bedste velgående – og det ser ud til at vare ved. Whannells opdaterede version af "The Invisible Man" blev et gedigent horror-hit, og der gik derfor ikke længe, før hovedrolleindehaver Elisabeth Moss begyndte at tale om en potentiel toer. Samtidig brygger Universal også på en ny "Invisible Woman", som den kvindelige komiker Elizabeth Banks skal instruere. Alt tyder altså på, at de usynlige monstre kun vil fortsætte med at hjemsøge alverdens filmlærreder.

Kommentarer

Filmhistoriens usynlige mænd og kvinder: Den moderne tidsalder

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen