Yes - endelig noget der lever op til forhåbningerne. Jeg skal så meget i biffen.

Anmeldelse: The Creator
En af årtiets bedste science fiction-film er storslående og hjertevarm.
Lad os tage et øjeblik til at udforske spørgsmålet om originalitet i filmverdenen. I en tid, hvor originalitet synes at være en sjældenhed, især i film med højere budgetter, bliver spørgsmålet presserende. Mange af de film, vi ser i dag, er ikke nye koncepter. De er ofte opfølgere, remakes, prequels eller del af en større franchise. Manglen på originalitet betyder ikke nødvendigvis, at filmen er dårlig, men det lægger et vist pres på de få, der er originale. Det er derfor tankevækkende, at en film som "The Creator" - en "original science fiction-film" - faktisk må fremhæve sin originalitet i markedsføringen. Kan dette være et symptom på en filmindustri, der er ved at tørre ud kreativt?
I "The Creator" følger vi Joshua (John David Washington) og Alfie (Madeleine Yuna Voyles) på flugt gennem Gareth Edwards' fremtidsvision af Asien. Her lever mennesker og robotter side om side i ligestilling og harmoni, hvilket giver en ny vinkel på det klassiske tema. I stedet for at falde for de sædvanlige klichéer, der er udsprunget fra filmklassikere som "Terminator", "Blade Runner" og "The Matrix", tager "The Creator" en anden retning. Og viser os et mere ligeværdigt samfund, hvor robotter lever egne liv med dyb kultur, ægte følelser og endda religion.
Gareth Edwards demonstrerer endnu en gang sin science fiction-ekspertise med "The Creator". Edwards signaturstil er åbenlys gennem hele filmen, både i de storslåede asiatiske landskaber og i filmens mere følelsesladede øjeblikke. Filmen skiller sig ud, netop fordi den udfordrer vores forventninger på så mange måder. Den minder "The Creator" om Edwards' indie-film "Monsters" i den måde, han fastholder det ægte og det følelsesladede på lærredet. Hans Zimmers musik gør os selskab undervejs og forstærker både det episke og det intime. Uden at blive forstyrrende eller overvældende.
Edwards har også den Oscar-vindende fotograf Greig Fraser med sig, der har gjort sig bemærket med "Rogue One: A Star Wars Story", "Dune" og "The Batman". Fraser er især dygtig til at balancere det storslåede og episke med det menneskelige og ægte. På den pressekonference, jeg deltog i, fortalte Edwards om, hvordan han og produktionsteamet rejste til lande som Thailand, Libanon og Nepal, ofte med små produktionshold. Her filmede de ægte steder og mennesker for derefter at bruge specialeffekter til at lægge instruktørens fremtidsvision direkte over både landskab og mennesker. Denne metode, som Edwards også benyttede i "Monsters", giver filmen en følelse af det autentiske og ægte.
Instruktør Gareth Edwards har givet os noget helt specielt. "The Creator" er tankevækkende, storslået og ikke mindst følelsesladet. Men som jeg nævnte indledningsvist, er normen blevet film baseret på noget andet. Så når noget så originalt som dette lander, er det næsten svært at finde noget at sammenligne det med. Gareth Edwards har fortalt, at han har hentet inspiration fra mange forskelligartede film, såsom "Blade Runner" og dets fantastiske opfølger, "Blade Runner 2049", "Terminator", "E.T." ,"Dommedag nu", "Akira" og "Rain Man". Det er let at se, både på handlingen og det visuelle. Edwards har skabt den muligvis perfekte sci-fi-film med det miks og tidssvarende tanker.
Udgør kunstig intelligens en fare for samfundet? Jeg tror det ikke, i hvert fald ikke foreløbigt. Eftersom denne film handler om kunstig intelligens, tænkte jeg, at jeg skulle lade ChatGPT skrive hele anmeldelsen for mig, for til sidst at indrømme det med at sige "Wow, snart er der ikke brug for os mennesker længere." Men jeg forstod hurtigt ud fra resultatet, at sådanne chatbots og andre lignende tjenester stadig har et stykke vej. I hvert fald før, de kan overtage min job. Måske vi snarere skal spørge os selv, hvad det reelt handler om? Os, eller den teknologi, som vi har selv har skabt? De spørgsmål stiller Gareth Edwards fornemt i "The Creator".
"The Creator" har dansk biografpremiere 28. september. Heriblandt hos FORMAT Bio i laserskarp 4K og eksplosiv Dolby Atmos. Læs mere her.